KS blir tjenesteeier i Altinn
Pilotavtalen med KS har blitt brukt til forsendelse av meldinger fra kommunesektoren til Altinn via SvarUT. Ordningen har fått god utbredelse, og man har gode erfaringer. Det blir nå en permanent ordning. Det åpnes samtidig for en prøveordning der også statlige etater skal kunne bruke SvarUT til å sende meldinger.
- Vi har allerede jobbet sammen med Altinn en stund, og nå ser vi fram til å komme noen steg videre. I tillegg til SvarUT, vil KS bruke avtalen til utprøving av andre tjenester som vi tar ansvar for på vegne av kommunesektoren, forteller Tone Marie Nybø Solheim, områdedirektør i KS.
- Altinn skal være en motor for digitalisering av hele offentlig sektor, og da er det viktig at kommunene er med. At denne avtalen nå kommer på plass er et viktig steg for å nå dette målet, sier Cat Holten, avdelingsdirektør for Altinn og Seres ved Brønnøysundregistrene.
Gradvis tilnærming
I den første tiden etter at avtalen er etablert, skal det jobbes ut fra utvalgte case. Oslo, Skedsmo og Trondheim er identifisert som kommuner som skal prioriteres i en tidlig fase. Både tallet på kommuner og tjenester vil deretter øke gradvis.
- Hvilke tjenester som skal prioriteres vil KS og vi bli enige om. Her vil en viktig faktor være hvor egnet tjenesten er til bruk for hele kommunesektoren. Denne avtalen er ikke til hinder for at enkeltkommuner kan inngå egne avtaler med Altinn for tjenester som ikke blir prioritert, forklarer Holten.
- Det er en stor gevinst for kommunene å kunne samordne seg om å skape felles tjenester der det fins like behov. Når dette kan gjøres i Altinn, åpner det også muligheter for samhandling med statlig sektor, og enklere bruk av deres data i kommunenes tjenester. Det gir effektivitet for kommunene, og bedre tjenester til brukerne, avslutter Tone Marie Nybø Solheim.
---
Om KS
- Medlemsorganisasjon for alle landets kommuner og fylkeskommuner og over 500 bedrifter
- Forhandler sentrale tariff- og særavtaler på vegne av sine medlemmer (med unntak av Oslo)
- Har faste politiske møter med Regjeringen flere ganger i året
- Var eier av digitaliseringsprogrammet KommIT som nå er en del av den faste virksomheten.
Om Altinn
- Altinn er en offentlig felleskomponent for digital dialog
- Siden oppstarten i desember 2003 har over 200 millioner skjema og meldinger passert gjennom Altinn-løsningen
- Altinn forvaltes av Brønnøysundregistrene på vegne av 43 etater, tilsyn og kommuner
- Altinn er beregnet å spare næringslivet kostnader på om lag en milliard kroner i året
Kontakter
For Brønnøysundregistrene/Altinn:
Pressevakt, tlf. 400 200 75
For KS:
Områdedirketør Tone Marie Nybø Solheim, tlf. 90839402
Bilder
Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.