Visit Estonia

Kryss et helt land til fots

Lars Monsen krysset Canada. Nansen krysset Grønland. Nå kan du krysse et land du også. I Estland er det lagt til rette for at du kan krysse hele landet til fots. Dersom du er modig nok kan du gå 375 km fra nord til sør, gjennom dype skoger og magiske myrer.

Ifølge en undersøkelse gjort av Norstat foretrekker en fjerdedel av alle Nordmenn å gå tur i flatt terreng. Da passer det som fot i hose å krysse et land i helt flatt terreng. Selv om det er flatt er turen lang og krevende.

-          Hvis du følger RMK Hiking Route kan du krysse hele landet på tvers. Turen er 375 km lang. Det er en stor prestasjon å fullføre hele løypa. Ikke alle kan skryte av at de har krysset et helt land for egen maskin, sier Ott Sarapuu, markedssjef i turistforeningen i Estland.

Er du tøff nok til å fullføre hele turen vil du gå igjennom seks regioner, to nasjonalparker og ni naturreservater, og til slutt ende opp på grensen til Latvia.

-          Det er ingen grunn til å være redd for å gå seg vill. Hele turen er godt skiltet. I tillegg er det en rekke informasjonsskilt med informasjon om de estiske skogene, kultur og historie. Skulle du bli sliten, er det muligheter for spaopphold langs veien, sier Sarapuu.

Inviterte alle norske partiledere

Turistforeningen i Estland lagde nylig en stressanalyse av alle norske toppolitikere. Resultatet var som ventet. De fleste av politikerne var veldig stresset. Derfor inviterte Turistforeningen alle sammen til Estland for å stresse ned. Bakgrunnen er forskning gjort av Dr. Mathew White fra det medisinske universitet i Exeter, som viste at natur har en positiv effekt på stress.

-          Det er riktig at vi har invitert alle politikerne, men Estlands skoger er jo for alle.  Vi vil gjerne se enda flere nordmenn der. Man må jo ikke gå hele turen. En halv dag i skogen etterfulgt av spabehandling og avslapning på et spahotell fungerer også utmerket. Jeg tror også politikerne ville valgt denne varianten, smiler Sarapuu.

Om Visit Estonia

Visit Estonia
Lasnamäe 2
Tallinn, Estonia

Visitestonia.com is the official tourism site incorporating about 6000 offers for spending your quality time in Estonia at different seasons of the year. Sign up for the newsletter and keep yourself updated on what is trending right now from special offers to locals' tips on the best restaurants, hotels, attractions and nature paths.

Følg pressemeldinger fra Visit Estonia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Visit Estonia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Visit Estonia