Kronprinsparet til Nome vgs. i Lunde i Telemark

Det blir Kronprinsparet som leder gruppearbeidet for 150 elever og 30 lærere når UngInvest AIB besøker Nome videregående skole (avd. Lunde) i Telemark onsdag 28.september kl. 12.00-14.00. Hensikten er å utveksle gode læringseksempler gjennom dialog og gruppearbeid. UngInvest AIB er et opplæringstilbud i regi av Buskerud fylkeskommune til elever som har falt ut av vanlig videregående opplæring.
Kronprinsparets Fond støtter og samarbeider med UngInvest AIB. Foto: Katrine Lunke/Apeland AS

1 av 3 faller ut av videregående opplæring

I dag er det en av tre elever som ikke gjennomfører videregående opplæring, og stadig flere ungdommer går rett inn i NAV-kø.

UngInvest AIB arbeider med å snu denne trenden ved blant annet å fokusere på den enkelte ungdoms styrker, bygge tillitsfulle relasjoner, og bidra til at hver enkelt ungdom får tatt i bruk sitt unike potensial. Skolen kan vise til økt gjennomføring, økte læringsresultater og ungdommer som blir aktive samfunnsborgere med jobb og gode liv.

Nome vgs aktiv i arbeidet mot frafall

UngInvest AIB besøker Nome videregående skole, avdeling Lunde, for å utveksle erfaringer og lære av hverandre sammen med elever, lærere, ledelse og politikere. Telemark fylke har fokus på bedre læring og økt gjennomføring i videregående opplæring. H.K.H. Kronprins Haakon og H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit deltar under besøket og leder gruppearbeidet.

- I Telemark arbeider vi målrettet for økt læringsutbytte og økt gjennomføring i videregående opplæring. Vår skole ønsker å samarbeide og lære av andre som har lykkes, og UngInvest AIB er en av de som kan vise til flotte resultater med bruk av metodene innen «anerkjennende undersøkelser». Vi ser fram til en spennende og lærerik dag, sier rektor Terje Kristoffersen ved Nome videregående skole.

UngInvest er "on tour" til Telemark og resten av landet

UngInvest AIB "on tour" startet tidligere i år en turné for å dele og lære metodikk, kompetanse og erfaringer med andre skoler og etater som jobber med barn og unge. På turneen løftes de gode læringshistoriene fram, suksessfaktorene finnes og granskes - og UngInvests tankesett og metodeverktøy når fram til enda flere.

- Vi er veldig glade for at Kronprinsparet vil være med oss til Nome og lede gruppearbeidet. Vi ønsker å bidra til å skape tryggere ungdommer i skolen, flere engasjerte lærere, mer trivsel, null mobbing og økte læringsresultater. Ungdommene må oppleve at det som skjer på skolen er relevant for livet de skal leve, sier leder av UngInvest AIB Ingebjørg Mæland.

Kronprinsparets Fond støtter og samarbeider med UngInvest AIB og fondets hovedpartner Egmont Fonden er også en viktig støttespiller for turneen.

Pressekontakt

Daglig leder Kronprinsparets Fond, Irene L. Lystrup, irene@kppfond.no , tlf. 412 87 656

Leder UngInvest AIB Ingebjørg Mæland, tlf.975 88 609, Ingebjorg.Meland@bfk.no

Akkreditering til irene@kppfond.no innen tirsdag 27.09 kl.12.00.

Adresse: Nome videregående skole, avd Lunde, Olav Strannas veg 25, 3825 Lunde

Arrangementet foregår i kantineområdet på skolen, og elever både fra Lunde og Søve deltar.

Kronprinsparets Fond er et annerledes Fond som skal bidra til at ungdom i Norge har et godt liv , at det blir færre som faller «utenfor», at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør vi gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Lærervikaren (undervisningsopplegg for vikartimer), UngInvest AIB (gjennomføring av vgs) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom). Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

En analyse av samfunnsnytten for ungdomsprosjektene i Kronprinsparets Fond viser en besparelse for samfunnet på 2,7 milliarder kroner (DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, april 2014).

Kronprinsparets Fond arbeider for å styrke ungdom. Det gjør vi gjennom å støtte læringstilbudet UngInvest AIB, aktivitetstilbudet Dale Oen Experience og IT-opplæringen GET Academy. Vi driver ungdomsprogrammet Flyt. Våre partnere er DNB, Egmont Fonden, Norsk Tipping, North Star, Schage Eiendom, Selvaag, Sparebankstiftelsen DNB og Wilstar. Probonopartnere er Apeland, Attensi, McKinsey & Company, TRY, VNTX og Wiersholm.