Kronprinsparet er med når NTB feirer 150 år i nyhetenes tjeneste

Med kronprinsparet som hedersgjester feirer en sprek 150-åring jubileet med boklansering, mottakelse og oppstart for ny sjefredaktør/administrerende direktør.
NELAUG STASJON 19510207: Sterkt snøfall over Sørlandet skapte kaos, bl.a. i togtrafikken. I alt sto fem tog fast i snømassene ved Helldalsmo og Nelaug stasjon, og passasjerene måtte overnatte i de iskalde togene. Her en journalist som rapporterer om forholdene. Foto: NTB scanpix

1. september 2017 feirer NTB 150 år som Norges nasjonale nyhetsbyrå. Fra etableringen i 1867 og fram til i dag har selskapet tatt del i en rivende kommersiell og teknologisk utvikling.

– Vi i NTB feirer jubileumsåret i visshet om at forandringene som ligger foran oss vil bli minst like store og skje enda raskere enn de siste 150 årene, sier sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik.

Alf R. Jacobsen har dokumentert den viktige mediehistorien
Som en del av jubileet gir NTB ut en jubileumsbok. Boken «Først med det siste. NTB i nyhetenes tjeneste gjennom 150 år» er skrevet av Alf R. Jacobsen. Forfatteren har hatt full tilgang til alt tilgjengelig historisk materiale i NTB – både i skrift og bilder, uten noen føringer eller begrensninger av noe slag. Den er en dokumenteringen av NTBs samfunnsoppdrag, og gir et unikt innblikk i NTBs rolle i norsk historie gjennom 150 år. Boken lanseres under et eget bokbad med forfatteren på DOGA kl. 17.15 torsdag 31.8.17. Interesserte kan ta kontakt med marked@ntb.no

NTB i 2017 - rustet for fremtiden
De store mediekonsernene er både eiere og største kunder av NTB. Dette sikrer en pålitelig og korrekt nyhetsformidling. I tillegg har NTB jobbet strategisk og langsiktig for å utvikle og diversifisere sitt tilbud til eksisterende og nye kunder. Satsingen på robotjournalistikk, som har skapt oppmerksomhet langt utenfor Norges grenser, er et eksempel på dette. Gjennom eierskap i mediebyrået Retriever, oppkjøpene av bildebyrået Scanpix, program- og metadataleverandøren Universum, og språkselskapet NTB Arkitekst har NTB styrket seg med nye produkter i eksisterende og nye markeder.

Samtidig med jubileet tar Mads Yngve Storvik over som leder av selskapet.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på lederjobben hos en av de viktigste medieaktørene i Norge. I en tid med stort press på journalistikken mener jeg NTB spiller en viktig rolle. Men vi må fortsatt evne å videreutvikle oss for å skape enda mer vekst. Den tradisjonelle nyhetsvirksomheten er under press, sier Mads Yngve Storvik.

Jubileet markeres med en mottakelse for kronprinspar, andre deltakere fra det offisielle Norge, ansatte, kunder og samarbeidspartnere på DOGA torsdag 31. august 2018 kl 15.

Medier som ønsker kan dekke kronprinsparets ankomst utenfor DOGA. NTB scanpix vil tilgjengeliggjøre bilder i tjenesten.

OSLO 19531012 Stortingsvalget 1953 var det første valget etter at den såkalte Bondeparagrafen ble opphevet. Arbeiderpartiet får flertall. Her fra valgnatten i nyhetsbyrået Norsk Telegrambyrå NTB. Her bearbeides valgresultatene av journalistene, bl.a. journalist Henry Henriksen (foran th) og Oddvar Hellerud. Foto: NTB scanpix
OSLO 19511008 Kommunevalget 1951. Senderne i NTB tikker inn valgresultatene fra hele landet. Noen minutter etter ligger de på bordet i de forskjellige avisredaksjonene. Foto: Sverre A. Børretzen / Aktuell / NTB scanpix
Ny administrerende direktør og sjefredaktør i NTB, Mads Yngve Storvik (42), tiltrår denne uken. Foto: Heiko Juge / NTB scanpix

Skippergata 24 (Pressens hus)

22 00 32 00https://www.ntb.no

NTB er et uavhengig, norsk nyhetsbyrå. Vi produserer og leverer nyheter, visuelt innhold, underholdning, kommunikasjonstjenester og teknologi.

NTBs redaksjoner følger nasjonale og internasjonale nyheter døgnet rundt. Hver dag leverer våre journalister og fotografer redaksjonelt innhold til nærmere 200 medier.

Vi er i front med innovativ teknologiutvikling for mediemarkedet, som automatisert journalistikk og mediebank.

Med 400 millioner bilder og videoer er vi Nordens største bildebyrå. Bildearkivet vårt inneholder historiske bilder tilbake til 1800-tallet og representerer Norges visuelle nyhetshukommelse.

Følg pressemeldinger fra NTB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NTB