Agder Vitenskapsakademi

Kronprinsessen blir beskytter for Agder Vitenskapsakademi

8.11.2016 16:23 | Agder Vitenskapsakademi

Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen har takket ja til å være beskytter for Agder Vitenskapsakademi.

– Det kongelige beskytterskapet er en svært gledelig nyhet for Agder Vitenskapsakademi. Av de fire vitenskapsakademiene i landet som har kongelig beskytterskap, er akademiet på Agder det yngste, sier Akademiets preses, professor Ernst Håkon Jahr.

Akademiet ble stiftet 1962 som et folkeakademi, og det spilte en viktig rolle i utviklingen av et akademisk miljø på Agder på 1960-tallet, bl.a. ved å initiere og fremme tanken om et eget universitet på Sørlandet. Etter en lengre periode med mindre aktivitet, ble akademiet reetablert som et moderne vitenskapsakademi i 2002. I dag har Akademiet rundt 250 innvalgte medlemmer fra Agder, fra resten av Norge og fra utlandet. Fra 2009 har Akademiet også en egen avdeling i Poznan, Polen. Denne avdelingen har nå 25 medlemmer, eget styre og egne medlemsmøter.

Akademiets overordnede formål er å fremme alle former for vitenskapelig virksomhet og forståelsen i samfunnet for vitenskapens betydning. Det holdes regelmessige møter med foredrag på Gimle Gård i Kristiansand. Alle møtene er åpne for publikum. Rundt 1. desember hvert år avholder også Akademiet et offentlig møte der årets nobelprisvinnere og deres innsats blir presentert i korte populærvitenskapelige foredrag. På Akademiets årsfest i oktober blir det delt ut priser for fremragende vitenskapelig innsats, og Akademiet har et utbredt samarbeid med søsterakademier i inn- og utland. Akademiets mangfoldige virksomhet blir utførlig dokumentert i fyldige årbøker.

– Det er en stor og viktig begivenhet i Akademiets utvikling og historie at det nå har fått kongelig beskytterskap. Med Kronprinsessens nære forhold til Sørlandet og Agder er vi spesielt glade for at det er hun som er Akademiets kongelige beskytter. Vi gleder oss til et nært samarbeid til vitenskapens beste på Agder, sier preses Ernst Håkon Jahr.

Kontaktperson:
Professor Ernst Håkon Jahr (ernsthakon.jahr@uia.no)
Universitetet i Agder, mobil: 91873534

Om Agder Vitenskapsakademi

Agder Vitenskapsakademi
Gimlemoen A6, Postboks 422

Følg saker fra Agder Vitenskapsakademi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Agder Vitenskapsakademi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.