Kronprinsesse Mette-Marit tar aktivt del ved åpningen av Bibelfestivalen

Hennes Kongelige Høyhet, Kronprinsesse Mette-Marit, er til stede under åpningen av Bibelselskapets 200-års jubileum som innledes med bibelmaraton i domkirkeparken, Oslo, torsdag 26. mai kl. 13:20.
Kronprinsesse Mette-Marit leser fra Bibelen under Bibelmaratonet utenfor Oslo domkirke førstkommende torsdag. Da innledes Bibelfestivalen, feiringen av Bibelselskapets 200 års-jubileum.

Under bibelmaratonet, programmet der hele Bibelen skal leses i løpet av dagene festivalen pågår, vil kronprinsessen lese fra Salme 71, vers 1-9. Hun forlater deretter domkirkeparken. Etter åpningen fortsetter arrangementet «Bibelen – boken som formet vår kultur» i Oslo domkirke kl. 13:30.

Pressen vil gis anledning til fotografering og filming av Kronprinsessen mens hun leser fra Bibelen. Media vil også få tilviste plasser under det påfølgende arrangementet i domkirken.

– Bibelselskapet setter stor pris på at Kongehuset prioriterer deltagelse ved jubileet. Dette understreker den gode støtten vi har hatt fra Kongehuset i hele vår 200 år lange historie, uttaler generalsekretær i Bibelselskapet, Ingeborg Mongstad-Kvammen.

Det Norske Bibelselskap ble etablert i 1816 og er dermed blant Norges eldste forlagshus og felleskristne stiftelser. Som del av De forente bibelselskaper, med arbeid i mer enn 200 land og territorier, er Bibelselskapet verdens største aktør når det gjelder oversettelse, utgivelse og distribusjon av Bibelen.

Ingeborg Mongstad-Kvammen, generalsekretær
imk@bibel.no, tlf. 47 97 64 64