Kronprinsesse Mette-Marit løfter økonomisk likestilling på kvinnedagen

Kronprinsessen deltar når Innovasjon Norge viser hvordan ny teknologi kan sikre at flere kvinner får tilgang til verdensøkonomien og kan starte eget selskap.

Arrangementet foregår i 54. etasje på SAP sine lokaler i Hudson Yards i New York. Foto: SAP

Finansiell ekskludering av kvinner er et problem over hele verden. For første gang møtes 300 ledere, investorer, gründere og organisasjoner på kvinnedagen i New York for å planlegge hvordan flere kvinner kan spare, låne og investere penger. Sammen med FN-organisasjonen UN Women og IT-selskapet SAP bygger Innovasjon Norge den største globale arenaen for entreprenører i New York på kvinnedagen.

- Vi må jobbe med finansiell inkludering både lokalt og internasjonalt, og selv om oppgavene er ulike er målet det samme. Mens vi i Norge mobiliserer flere kvinner til å bygge fremtidens vekstbedrifter, er problemstillingen helt annerledes i mange utviklingsland. Der er fokuset å gi kvinner tilgang til noe så grunnleggende som en egen bankkonto. Summen av lokal og internasjonal innsats øker kvinners mulighet til å delta i økonomien og bidra til vekst, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth.

Ny teknologi kan gi økonomisk selvstendighet

2 milliarder mennesker har begrenset eller ingen tilgang til å låne eller spare penger, og de fleste av disse er kvinner. Det gjør at færre kan starte eget selskap og få tilgang til kapital som gjør det mulig for selskapet å vokse.

-Innovasjon og teknologi kan endre dagens situasjon for kvinner og jenter, og sørge for at vi lettere når frem til de gruppene som ofte blir utelatt fra samfunnsutviklingen. For eksempel så kan nettbanktjenester gjøre at kvinners forretningsideer lettere kan finne frem til et betalende marked, sier direktør for FN-organisasjonen UN Women Phumzile Mlambo-Ngcuka.

Kvinnelige teknologigründere som velger å gjøre en forskjell

Thea Sommerseth Myhren er leder i Diwala, og en av gründerne som skal delta på arrangementet i New York. Diwala utvikler en digital plattform som kan hjelpe flyktninger med å verifisere ferdigheter. Opplysningene blir verifisert og lagret ved hjelp av blokkjedeteknologi, og kan hjelpe folk ut i arbeid og til å starte egen bedrift.

-Vi er lidenskapelig opptatt av å bygge et verktøy som gir økt selvstendighet, eierskap til egen informasjon og bedre selvutviklings muligheter for alle, spesielt de som er drevet på flukt. Kvinner har begrensede muligheter i mange land, dette skal vi endre! Vi vet også at teknologien vi utvikler kan spille en viktig rolle hvis vi skal nå bærekraftmålene. Dette betyr også store markedsmuligheter, sier Sommerseth Myhren.

Flere investorer ser også potensialet i oppstartbedrifter som kombinerer økonomisk og samfunnsmessig gevinst.

- 8. mars får vi møte norske og internasjonale gründere som jobber mot bærekraftmålene i et verdensmarked med store forretningsmuligheter. Det gjør teknologien og løsningene de jobber med spennende for oss som investorer, sier Murat Aktihanoglu, investor og partner i ERA, en teknologiinkubator for oppstartselskaper i New York.

Vinneren av årets Female Entrepreneur skal også presentere sin løsning 8. mars. Årets pris er rettet mot kvinnelige teknologigründere som satser internasjonalt og jobber mot bærekraftmålene. Les mer om finalistene her

Kronprinsesse Mette-Marit. Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff
Administrerende direktør i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth. Foto: Agnete Bruun/Innovasjon Norge