Kronprins Haakon besøker Colombia - ILO med rapport om sysselsetting - FN-dag for kvinner i forskning

DENNE UKA I FN: Hver mandag kl. 14 gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.

H.K.H. Haakon Magnus er Goodwill-ambassadør for FNs utviklingsprogram (UNDP). Denne uka besøker kronprinsen Colombia. Foto: Kongehuset / Jørgen Gomnæs

Norge i FN

11-14. februar: Goodwill-ambassadør for  FNs utviklingsprogram (UNDP), H.K.H. Haakon Magnus,  besøker Colombia. Les mer om besøket her

Mer på Kongehusets nettsider

11. februar: Det er generaldebatt i spesialkomiteen for fredsbevarende operasjoner hele denne uken. Norges FN-ambassadør Mona Juul holder etter planen Norges innlegg idag mandag.

12. februar: Plenumsmøte i FNs økonomiske og sosiale råd (ECOSOC), her er det planlagt formelt valg av Mona Juul som visepresident.

FNs sikkerhetsråd

Ekvatorial-Guinea har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i februar.

11. februar: Møte i Sikkerhetsrådet om Den islamske stat i Irak og Syria (IS). Det arrangeres også et åpent møte om terrorhandlingers innvirkning på internasjonal fred og sikkerhet.

12. februar: Møte i Sikkerhetsrådet om Irak

13. februar: Sikkerhetsrådet reiser til Elfenbenskysten og Guinea-Bissau, besøket varer til 17. februar.

For løpende oppdateringer anbefaler vi månedsrapporten fra Security Council Report.

ILO-rapport: World Employment and Social Outlook  (WESO) - Trends 2019

13. februar kl 10 i Genève: FNs arbeidsorganisasjon ILO lanserer rapporten World Employment and Social OutlookLes mer her

FAO/WHO/AU samarbeider om matsikkerhetskonferanse

12-13. februar: FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO), Verdens helseorganisasjon (WHO) og Den afrikanske union (AU) arrangerer for første gang en felles internasjonal konferanse om matsikkerhet. Dette foregår i Addis Abeba. Les mer her

Statsminister Erna Solberg og utviklingsminister Dag-Inge Ulstein var begge i Addis Abeba forrige uke i forbindelse med toppmøtet i AU. Les mer her

Viktige dager fra FN-kalenderen

11. februar: Internasjonal dag for kvinner og jenter innen forskning. I Norge er det flere kvinner enn menn som tar doktorgrad, men vi har fortsatt færre kvinnelige førsteamanuensiser og professorer enn mannlige. Globalt er det også flere kvinner enn menn som tar bachelor- og mastergrader, men fortsatt er andelen kvinnelige forskere 28,8 prosent, ifølge UNESCOLes mer her

13. februar: Verdens radiodag. Radioen er det mediet som kjappest når det største publikummet globalt. 94 prosent av alle voksne hører på radio hver uke. I en krisesituasjon eller ved naturkatastrofer er radioen det mediet som når ut med informasjon. Derfor kan radio også redde liv. Les mer her

Fra organisasjoner og sivilsamfunn

11. februar: Debattmøte: En farlig verden uten atomavtaler. Organisasjonen Nei til atomvåpen inviterer. Les mer her

13. februar: Foredrag om konflikten i Jemen, ved Reier Møll Schoder og Øyvind Gjerde. Dette skjer i Tromsø, og det er FN-sambandet og Senter for fredsstudier (CPS) som inviterer. Les mer her

14. februar: Fredsforskningens rolle i en mer uforutsigbar verden. Velkommen til Internasjonalt seminar i Tromsø. Les mer her

Nigeria

16. februar er det både presidentvalg og valg til nasjonalforsamling i Nigeria, Afrikas største økonomi. Landet gjennomgikk demokratisk transisjon i 2015, da president Buhari vant. Nå utfordres han av Atiku Abubakar. Uro post-valg er ikke verken uvanlig eller usannsynlig – i 2011 ble 800 drept.

Les landprofil

Zimbabwe

Sikkerhetsstyrker har slått hardt ned på protester siden januar: protestene er utløst av fagforeninger pga. høye drivstoffpriser, og militæret har møtt uroen med drap, voldtekter og vilkårlig vold i stor skala.

President Mnangagwa stengte internett under streik i forrige uke; NGOer kaller det et "terrorvelde" og "de facto unntakstilstand" mens militæret patruljerer hovedveier. Disse NGOene anklager militærstyrkene for alvorlige menneskerettighetsbrudd. Opposisjonen fengsles.

Les landprofil

Venezuela

Oljeproduksjonen har falt kraftig i Venezuela, og dette kan få ringvirkninger på Cuba: Siden Chávez-æraen har kubanerne får subsidiert olje fra Venezuela, men disse forsyningene er halvert ila. de siste årene. Dersom Maduro går av, vil sannsynligvis avtalen oppløses, og dette vil utløse en resesjon i Cubas økonomi på potensielt 10-12 prosent, ifølge eksperter.

USA forsøker å få Sikkerhetsrådet til å formelt kreve frie, rettferdige og kredible presidentvalg i Venezuela, med tilstedeværelsen til internasjonale observatører. Russland, Kina, Ekvatorial-Guinea og Sør-Afrika blokkerte en tilsvarende resolusjon i januar. Russland vil modifisere teksten i resolusjonsforslaget for å få på plass ordlyd som forhindrer internasjonal intervensjon.

Les vår landprofil

Pressefoto av Norges FN-ambassadør Mona Juul. Foto: UN Photo/Eskinder Debebe
I Norge er det flere kvinner enn menn som tar doktorgrad. Men vi har færre kvinnelige førsteamanuensiser og professorer enn mannlige. Foto: UN Women / CIAT / Neil Plamer

Følg saker fra FN-sambandet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra FN-sambandet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra FN-sambandet