Kronprins Haakon åpner UngInvest AIB i Hallingdal

Ungdom i Hallingdal har fått et nytt læringstilbud. UngInvest AIB har etablert en ny avdeling på Gol og H.K.H. Kronprins Haakon vil foreta den offisielle åpningen 31. januar.
Kronprinsparets Fond har støttet UngInvest AIB siden 2011. Her er Kronprins Haakon i samtale med ungdommer under et besøk på Glemmen videregående skole sammen med UngInvest AIB.

UngInvest AIB er et styrkebasert læringstilbud for over 200 ungdommer i Buskerud fylkeskommune, med avdelinger i Drammen, Ringerike, Kongsberg og Modum (Midtfylket). Den nye avdelingen på Gol skal kunne ta imot opp til 15 nye ungdommer.

– Vårt mål er å løfte fram ungdom som ikke finner seg til rette i den tradisjonelle skolen. Ved å identifisere og spille på den enkeltes styrker bidrar vi til at ungdommer gjennomfører videregående opplæring, sier Ingebjørg Mæland, leder for UngInvest AIB.

UngInvest AIB blir støttet av Kronprinsparets Fond i samarbeid med Egmont Fonden.

– UngInvest AIB har en spennende tilnærming og kan vise til svært gode resultater. Vi støtter deres arbeid for å spre metodene og tankegangen til flere steder i landet, sier daglig leder Irene Løken Lystrup i Kronprinsparets Fond.

I forbindelse med åpningen 31. januar vil Kronprins Haakon sammen med Ingebjørg Mæland lede en prosess der ungdom, lærere og andre som arbeider med ungdom diskuterer hvordan man best kan samarbeide for at ungdom skal fullføre videregående opplæring.

Som en offisiell markering av at UngInvest AIB Hallingdal er åpnet, vil Kronprinsen sammen med elever og lærere montere skolens nye skilt.

Ingebjørg Mæland, leder i UngInvest AIB. UngInvest AIB er et ikke lovpålagt tilbud i Buskerud fylkeskommune til ungdom som av ulike grunner trenger et annet tilbud enn ordinær videregående skole.

Kronprinsparets Fond støtter prosjekter som styrker ungdom. Sammen med prosjektene og våre næringslivspartnere arbeider vi for et samfunn der alle føler tilhørighet og kan delta. Kronprinsparets Fond vil bidra til at ungdom i Norge har et godt liv, opplever mestring og mening - og at færre faller utenfor.

DNV GLs samfunnsøkonomiske analyse (2017) viser at prosjektenes arbeid med ungdom i 2016 vil gi en langsiktig besparelse for samfunnet på 3,3 milliarder kroner. 63 prosent av ungdommene fullfører videregående opplæring fem år etter prosjektperioden, og det er 85 prosent høyere enn i referansegruppen.

Våre næringslivspartnere er DNB, Egmont Fonden, Wilstar, Skanska, MyCall, Selvaag, Wiersholm, McKinsey & Company, TRY og Apeland.