Kroniker på kjærlighetsjakt

- Jeg vil gjerne finne kjærligheten, men jeg har sjeldent krefter til å gå på date, forteller Liss Mona Røste. Hun er singel og har revmatisme. Hun er ikke alene. 1 av 4 lever med en kronisk sykdom. Norsk Revmatikerforbund setter kronikere, sex og samliv på dagsorden.

- Jeg vil gjerne finne drømmemannen. Ettersom jeg er kronikere og til tider sliter med utmattelse og smerter, har jeg ikke alltid energi til å gå på date. Jeg har ikke krefter til å gjøre den innsatsen som trengs når man skal etablere et forhold. Da er det ekstra viktig å være åpen og forklare for en mulig partner hvordan man har det. Ellers kan det ofte mistolkes som at man ikke er interessert og man skyver folk fra seg, forteller Liss Mona Røste. Hun skal på "God morgen, Norge" på TV2  i morgen på Revmatikerdagen 2017 for å gi råd til det norske folk, og anbefaler kronikere å prøve nettsjekk. - Det er ikke så energikrevende som å gå på byen. Man må prøve. Å få en kjæreste vil også gi energi.

NRF setter sex på dagsorden
Liss Mona er medlem i Norsk Revmatikerforbund (NRF). De setter helse, sex og samliv på dagsorden på Revmatikerdagen 15. mars i år. NRF setter fokus både på single og på folk som lever i et fast forhold.
- Kronikere har oftere samlivsbrudd enn friske. Det er utfordrende nok for friske mennesker å skape et godt forhold på hjemmebane. Mange kronikere sliter med utmattelse, depresjon og smerter, og dette skal kombineres med samliv. Det blir ekstra store krav til kommunikasjon, åpenhet og raushet for skape forståelse nok for å klare å leve sammen livet ut. Man kan lære seg å leve godt med sykdom. NRF tilbyr samlivskurs og aktiviteter rundt temaet. Det er ofte de samme teknikkene man benytter for mestring av sykdom uavhengig av hvilken kronisk diagnose man har, - kreft, diabetes, revmatisme og så videre. Det er mulig å lære seg å leve godt med sykdom selv om en av partene i forholdet er syk. Sex og samliv gir livet glede, det kan til og med være smertelindrende. Derfor er det ekstra viktig at våre grupper har nok kunnskap om temaet, forteller generalsekretær Tone Granaas i NRF.

Gode samlivsråd fra ekspertene og brukerne
Norsk Revmatikerforbund (NRF) har utviklet 6 gode samlivsråd til årets Revmatikerdag. De har utarbeidet disse tipsene i samarbeid med sexinspirator og orfatter Cecilie Kjensli og NRFs medlemmer. De har lært seg å kombinere alvorlig sykdom med samliv – eller å være på sjekker`n - når man er kroniker.

Revmatikerdagen feires over hele landet hos våre 220 lokale lag og 34.000 medlemmer.

TIL JOURNALISTER:

NRF har mange medlemscaser som kan stå fram og dele denne kunnskapen om hvordan leve godt med sykdom. For eksempel:

1. Liss Mona Røste,  tlf 990 30 920
Medlem med leddgikt/revmatisme. Er aktiv bassenginstruktør for revmatikere på fritiden. Jobber 50 % på kontor. Sprudlende, morsom og positiv kroniker. Vært i media før og fungerer veldig bra. Forteller egen-baserte historier.

2. Cecilie Kjensli, tlf 413 01 560
Sexinspirator, blogger og forfatter av boken «Sex fra ah til åh!». Svært medievant og underholdende. Morsom og har snert, uten å være vulgær. Norsk Revmatikerforbund jobber nå med Cecilie på flere nivå, og hun fungerer veldig godt ut mot våre medlemmer. Har lært seg mange sex- og kommunikasjonstips rettet mot kronikere.

3. Kristin Urrang, tlf 91 33 32 43
Rådgiver innen helsevaner og økt mestring. NRFs fagekspert på sex og samliv. Svært kunnskapsrik. Snakker på vegne av medlemmene. Kan mye om forskning og behandling. Frisklivsfokusert og kan komme med gode råd til alle som sliter med muskel- og skjelettplager, samt også mestring av fatigue og mer psykiske følger av kronisk sykdom.

4. Tone Granaas, tlf 456 64 746
Generalsekretær i NRF med stor kunnskap om forskning, rehabilitering og helsepoltikk.

Alle fire nevnt ovenfor skal være med på NRFs event LET`S GET IT ON på The Thief på Revmatikerdagen onsdag 15. mars kl 16.30. Prinsesse Märtha Louise åpner arrangementet og flere kjendiser og medlemmer deltar.