Kritiserer Finanstilsynet

8.9.2016 13:27 | Huseiernes Landsforbund

Huseierernes Landsforbund reagerer på at Finanstilsynet ber finansminister Siv Jensen stramme inn enda mer for boligkjøpere.

Foto: Marcos Mesa Sam Wordley - Shutterstock

– Dette er en overreaksjon fra Finanstilsynet, sier utredningssjef Kristin Gyldenskog i Huseiernes Landsforbund.

Finanstilsynet foreslår i et brev til Finansdepartementet at bankenes utlånspraksis til boliglånskunder strammes inn. Finanstilsynet vil fjerne bankenes adgang til å fravike boliglånsforskriftens krav til betjeningsevne, belåningsgrad og avdragsbetaling.
– Dette går ut over unge som tjener godt, men som har lav egenkapital. Dette vil ramme unge mennesker som ikke har rike foreldre, sier Gyldenskog.

84 prosent av oss nordmenn eier vår egen bolig. Huseiernes Landsforbund arbeider for å bevare den norske boligmodellen og vil at dagens unge skal ha mulighet til å komme seg inn i boligmarkedet.
– Vi mener at hovedproblemet med økning i boligprisene først og fremst er et Oslo-fenomen, og da spesielt i sentrumsområdene. Vi må ikke få overreaksjoner som det Finanstilsynet foreslår. Å oppheve fleksibiliteten i dagens utlånsregler, er ikke riktig medisin. Vi stoler på at Siv Jensen ikke overreagerer, sier Gyldenskog.

Foto: Marcos Mesa Sam Wordley - Shutterstock