Stine Sofies Stiftelse

Kritikkverdig avgjørelse i Jemtland-saken

NRK melder at tingretten nå har opphevet besøksforbudet den drapsdømte Svein Jemtland har vært ilagt ovenfor sine barn. Stine Sofies Stiftelse mener tingrettens avgjørelse er kritikkverdig.

– Jeg blir sjokkert og lei meg når barna, som i praksis er sin avdøde mors nærmeste pårørende, nå må tåle å bli kontaktet av sin drapsdømte far – før barnesakkyndig har vurdert hva som faktisk er til barnas beste.

Det sier Ada Sofie Austegard, generalsekretær i Stine Sofies Stiftelse. Hun mener det er bekymringsverdig at Hedmarken tingrett har opphevet besøksforbudet Jemtland har vært ilagt. Tingretten viser til at det er problematisk å opprettholde et besøksforbud inntil den sivile saken om samvær er avgjort.

– Barn er av natur lojale overfor sine foreldre. Derfor kan det være vanskelig for noen barn å enten avvise eller akseptere henvendelser fra en drapsdømt forelder, forteller Austegard, som mener barns beste alltid må være det viktigste i slike vurderinger.

– Barn bør få slippe den lojalitetskonflikten det utgjør å ta stilling til om de skal avvise eller akseptere hevendelser fra en drapsdømt forelder.

Om Stine Sofies Stiftelse

Stine Sofies Stiftelse
Østerhusmonen 35
4879 Grimstad

Stine Sofies Stiftelse ble etablert i 2000, etter at Stine Sofie (8) og Lena (10) ble brutalt voldtatt og drept i Baneheia i Kristiansand. I dag jobber det omlag 40 mennesker i stiftelsen, og i 2016 åpnet Stine Sofie Senteret - verdens første kurs- og mestringssenter for voldsutsatte barn og unge. I arbeidet for en barndom uten vold og overgrep, er vår jobb å være modig, kompromissløs og alltid på barnas side.

Følg saker fra Stine Sofies Stiftelse

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stine Sofies Stiftelse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Stine Sofies Stiftelse