Kristiansand kommune oppfordrer til miljøengasjement

Kristiansand kommune er medlem av miljøorganisasjonen Hold Norge Rent, og utfordrer sammen med Hold Norge Rent sine nabokommuner til også å vise miljøengasjement.
Bilde: Kjevikstranda. Foto: Tora Håkegård.

- Som stolt kystkommune er vi opptatt av at både turister og våre innbyggere kan nyte vår vakre skjærgård, samtidig som det er viktig å være med å bidra til bekjempelse av skade på sjøfugl, marine dyr og fisk som følge av søppel langs kysten vår, sier Solvor Berntsen Stølevik, rådgiver i Kristiansand kommunes by- og samfunnsenhet.

Hold Norge Rent er en ideell organisasjon som forebygger, kartlegger og jobber for opprydning av marin forsøpling, blant annet via strandrydding.

– Vi oppfordrer til strandrydding året rundt, og håper så mange som mulig vil være med å rydde en strand i forbindelse med kampanjen Hold Høsten Ren som foregår i disse dager, sier daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

Som ideell organisasjon er Hold Norge Rent helt avhengig av økonomiske bidrag fra gode støttespillere for å opprettholde og videreutvikle sitt arbeid. Både private bedrifter, ulike organisasjoner og offentlige virksomheter som kommuner og fylkeskommuner, kan støtte kampen mot forsøpling gjennom medlemskap i Hold Norge Rent.

– Som medlem av Hold Norge Rent viser Kristiansand kommune at de er opptatt av sitt nærmiljø, og siden herreløst avfall er et problem langs hele kystlinjen oppfordrer HNR nabokommunene Lillesand, Arendal, Mandal, Lindesnes, Grimstad, Flekkefjord, Farsund og Søgne til å gjøre det samme, sier Gulbransen.

Bilde: Kjevikstranda. Foto: Tora Håkegård.

Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningens overordnede mål er å engasjere frivillige til opprydding av søppel og farlig avfall i norsk natur og å forebygge forsøpling av miljøet. Sammen rydder vi Norge!