KRIMFESTIVALEN ÅPNES MED PROLOG AV JO NESBØ

29.2.2016 14:46 | Cappelen Damm AS

Torsdag 3. mars kl 10.00 åpnes Krimfestivalen i Cappelen Damm-huset med en prolog av Jo Nesbø. Mange av festivalens 56 forfattere vil være til stede.

Jo Nesbø og svært mange av de norske krimforfatterne kommer til Krimfestivalen som i år arrangeres for femte gang. I tillegg kommer 17 utenlandske forfattere anført av Robert Wilson, Karin Slaughter, Håkan Nesser og Clare Mackintosh. Krimfestivalen er på The Guardians liste over verdens beste krimfestivaler. Festivalens mål er å utforske det særegne ved nordisk krim, og sette den i et internasjonalt perspektiv.

Program og hele forfatterlisten finnes på festivalens nettsider: www.krimfestivalen.no

Utdeling av Rivertonklubbens ærespris
For tiende gang siden 1973 deles Rivertonklubbens norske ærespris ut på Krimfestivalen i Oslo førstkommende torsdag. Prisen - en gylden revolver - tildeles en person som "har gjort en særlig innsats for norsk kriminallitteratur, her hjemme eller utenlands".

Siden 1973 har ni nordmenn mottatt æresprisen, blant dem André Bjerke og Gerd Nyquist. Rivertonklubbens internasjonale ærespris er tildelt Ruth Rendell, P.D. James, Ed McBain, Maj Sjöwall og Henning Mankell.

56 forfattere på 50 programposter
Programmet på Krimfestivalen inneholder 50 ulike programposter, og de fleste foregår i Cappelen Damm-huset eller på Centralteatret. Som tidligere år blir det forfatterintervjuer, paneldiskusjoner, krimteatersport, quiz og mye mer. I tillegg er det i år fokus på True Crime, og derfor vil også for eksempel Politihøyskolens eksperter på Kriminalteknikk vise hvordan de finner og sikrer spor på et åsted.

Arrangører
Cappelen Damm og Krimklubben er hovedarrangører av Krimfestivalen, og den blir arrangert i samarbeid med Rivertonklubben, Oslo Nye Teater, Tanum Karl Johan, Ark Egertorget, Narvesen Continental, Norli Universitetsgaten, og ni andre forlag: Aschehoug, Gyldendal, Kagge, Vigmostad & Bjørke, Juritzen, Quintano, Mata, Kolon og Harper Collins. Dagbladet er festivalens mediepartner.

Kontaktperson: Festivalsjef Knut Gørvell 975 63 928

Alle arrangementer er gratis, så det er bare å sette av datoene: 3. – 5. mars!