Krim - den klart mest populære ferielesningen

Krim er den absolutt mest populære boksjangeren når vi velger lektyre til ferien. Hver fjerde velger denne typen av spenningslesning for avkobling av når de har fri. 14 prosent velger heller aviser og magasiner som ferielektyre, mens 12 prosent ikke leser i det hele tatt i løpet av ferien, dette iht Tickets undersøkelse.

- En feriereise innebærer for mange en deilig avkobling på en solseng, gjerne med en bok i hånden. Uansett hva man velger av lesestoff så synes jeg det er artig at så mange som 88 prosent av de som reiser på ferie ønsker å bruke tiden på å lese, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Å ligge på stranden med en god bok er for mange synonymt med ferie. I ferien, når man forhåpentligvis helt kan koble av fra jobben, så er lesing en perfekt måte å la hjernen slappe av og fokusere på å hente seg inn. Kategorien krim er ekstremt populært bland nordmenn på ferie.

Mest populære sjanger å lese på ferie:

1. Krim, 40 prosent
  2. Aviser/magasin, 14 prosent
  3. Skjønnlitteratur, feel good, 10 prosent
  4. Skjønnlitteratur, drama, 9 prosent
  5. Thriller, 4 prosent
  6. Biografier, 4 prosent
  7. Annet, 3 prosent
  8. Faktabøker, 2 prosent
  9. Science Fiction/Fantasy, 1 prosent
  10. Jeg leser ikke bøker/aviser når jeg har ferie, 12 prosent

Kilde: Tickets kundeundersøkelse sendt til 2000 kunder

Mange er klare for å forandre atferd for å minske klimapåvirkningen – få vil avstå fra utenlandsreisen11.12.2018 11:48Pressemelding

Halvparten kan tenke seg å sortere søppel eller minimere sitt bruk av plast for å minske klimapåvirkningen. Hver fjerde nordmann er villig til å spise mindre kjøtt og spise mer lokalproduserte varer. Bare 8 prosent kan tenke seg å avstå fra å fly utenlands, mens 7 prosent ikke vil gjøre noen omstillinger i det hele tatt. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

Spania ubestridt ener i vinter – langreiser øker mest13.11.2018 11:13Pressemelding

De siste årenes store trykk på utenlandsreiser fikk seg en nesestyver sommeren 2018. Mange nordmenn er mette på sol og bad og nedgangen i etterspørselen holder seg også for vinterens reiser der bestillingene har gått ned med 12 prosent. Derimot vil man fortsatt ha miljøforandring og opplevelser – opplevelsesrike langreiser går mot strømmen og øker i antall bestillinger. Spania er fortsatt øverst på listen over mest bestilte ferieland, men Thailand tar stadig innpå. Dessuten oppgir flere enn i fjor at de planlegger en utenlandsreise i vinter. Dette viser Tickets store trendrapport Ticket Collection om vinterens reiser.

Julens reiseraketter: India, Los Angeles og Orlando16.10.2018 09:19Pressemelding

Når det er juleferie passer mange på å reise utenlands - spesielt for å få sol og varme, men også for å oppleve andre kulturer og for å slippe julestresset hjemme. Årets jul er dessuten veldig fordelaktig for de fleste arbeidstakere, noe som gir en mulighet til å reise utenlands uten å ta ut alt for mange feriedager. De reisemålene som øker mest denne julen er India, Los Angeles, Madrid, Orlando og Cape Town. Dette viser fersk bookingstatistikk fra Ticket.