Krim - den klart mest populære ferielesningen

Krim er den absolutt mest populære boksjangeren når vi velger lektyre til ferien. Hver fjerde velger denne typen av spenningslesning for avkobling av når de har fri. 14 prosent velger heller aviser og magasiner som ferielektyre, mens 12 prosent ikke leser i det hele tatt i løpet av ferien, dette iht Tickets undersøkelse.

- En feriereise innebærer for mange en deilig avkobling på en solseng, gjerne med en bok i hånden. Uansett hva man velger av lesestoff så synes jeg det er artig at så mange som 88 prosent av de som reiser på ferie ønsker å bruke tiden på å lese, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Å ligge på stranden med en god bok er for mange synonymt med ferie. I ferien, når man forhåpentligvis helt kan koble av fra jobben, så er lesing en perfekt måte å la hjernen slappe av og fokusere på å hente seg inn. Kategorien krim er ekstremt populært bland nordmenn på ferie.

Mest populære sjanger å lese på ferie:

1. Krim, 40 prosent
  2. Aviser/magasin, 14 prosent
  3. Skjønnlitteratur, feel good, 10 prosent
  4. Skjønnlitteratur, drama, 9 prosent
  5. Thriller, 4 prosent
  6. Biografier, 4 prosent
  7. Annet, 3 prosent
  8. Faktabøker, 2 prosent
  9. Science Fiction/Fantasy, 1 prosent
  10. Jeg leser ikke bøker/aviser når jeg har ferie, 12 prosent

Kilde: Tickets kundeundersøkelse sendt til 2000 kunder

Hit reiser vi i 20197.1.2019 08:00:00Pressemelding

Den varme sommeren i 2018 gjorde at mange valgte å bli hjemme i istedenfor å ta den tradisjonelle utenlandsferien. Utover høsten og vinteren økte pågangen av folk som igjen vil på en utenlandsreise. Spesielt er eksotiske langreiser med mange opplevelser veldig populært. Også i 2019 er Spania det mest populære ferielandet mens Thailand virkelig bekrefter sin posisjon som helårsreisemål. For sommeren er det Bangkok som topper listen, etterfulgt av Kreta og Mallorca. Det viser en trendspaning foran reiseåret 2019 fra Ticket Feriereiser, Nordens største private reisebyråkjede.

Mange er klare for å forandre atferd for å minske klimapåvirkningen – få vil avstå fra utenlandsreisen11.12.2018 11:48:44Pressemelding

Halvparten kan tenke seg å sortere søppel eller minimere sitt bruk av plast for å minske klimapåvirkningen. Hver fjerde nordmann er villig til å spise mindre kjøtt og spise mer lokalproduserte varer. Bare 8 prosent kan tenke seg å avstå fra å fly utenlands, mens 7 prosent ikke vil gjøre noen omstillinger i det hele tatt. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.