Krigshelten Sønsteby hedret med frimerke

Gunnar Sønsteby er Norges høyest dekorerte krigsveteran. Nå er han også hedret med eget frimerke, i forbindelse med at det i 2018 er hundre år siden han ble født.
Anne-Karin Sønsteby og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen var begge veldig fornøyd med frimerket med Gunnar Sønsteby. Foto: Håvard Jørstad, Posten

- Dette er en ære for Gunnar. Vi i familien gleder oss over det fine frimerket, sa hans hustru Anne-Karin Sønsteby da frimerket ble lansert på Akershus festning.

De tre døtrene Elisabeth Sønsteby, Marianne Sønsteby Solli og Cecilie Kingsolver var alle tilstede. Det samme var forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

- Gunnar Sønsteby kjempet for fred, frihet og selvstendighet hver dag i hele sitt liv. Det er viktig at vi bevarer det budskapet – og denne frimerkeutgivelsen bidrar til det, sa Frank Bakke-Jensen under lanseringen

Det eksklusive frimerket er laget med gravyre av kunstneren Sverre Morken, og er spekket med motiver fra Sønstebys virke under krigen.

I forgrunnen har det et portrett tatt foran Møllergata 19 i Oslo 8. mai 1945.I bakgrunnen ser vi et foto av Karl Johans gate i aprildagene 1940, med Sønsteby med sin sykkel på venstre side. På merkets høyre side vises et av Sønstebys falske pass og Krigskorset.

Og som en ekstra detalj: Frimerket med mannen med kodenavn «24» har verdi 24 kroner – for vanlige brev mellom 51 og 100 gram.

- Det er en glede og ære for oss i Posten å hedre Norges høyest dekorerte borger med et frimerke til hundreårsjubileet. Det er i høyeste grad fortjent, sa frimerkedirektør Halvor Fasting.

Frimerket er i salg fra fredag 15. juni.

Gunnar Sønsteby 100 år

Nummer:                               NK 1985
Motiv:                                    Portrett
Kunstner og gravør:              Sverre Morken
Foto:                                     Portrett, pass og Krigskorset: Norsk Hjemmefrontmuseum
                                             Karl Johans gate: Ukjent/NTB Scanpix
Verdi:                                    Kr 24,00
Opplag:                                 200 000 frimerker
Trykk:                                   Ståltrykk/offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Gunnar Sønsteby ser bort på sin hustru Anne-Karin fra frimerket som ble gitt ut 15. juni 2018.