KrFs forslag vil virke mot sin hensikt

- KrFs forslag om økte avgifter på brus, godteri og alkohol vil ikke fungere etter hensikten, men resultere økt i grensehandel og svekke folkehelsearbeidet, sier NHO Mat og Drikke-sjef Petter Haas Brubakk.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk

Kristelig Folkeparti har i sitt alternative statsbudsjett foreslått å øke momsen på brus og godteri fra 15 til 25 prosent.

- Om et slikt forslag skulle gå gjennom i Stortinget vil det svekke grunnlaget for det helhetlige folkehelsesamarbeidet mellom myndighetene og næringen, sier Brubakk.

Folkehelsesamarbeidet må få tid til å virke
Intensjonsavtalen Sammen for et bedre kosthold, som ble signert i desember 2016, er den mest omfattende samarbeidsavtalen for sunnere kosthold mellom myndigheter og næringsliv i noe land.
I avtalen har næringsliv og myndigheter blitt enige om å nå konkrete måltall for reduksjon i inntaket av salt, sukker og mettet fett i befolkningen innen 2021. Samtidig skal befolkningens inntak av frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat økes i tråd med målsetting i ny Handlingsplan for bedre kosthold 2017-2021. Langsiktighet og forutsigbarhet er avgjørende for å lykkes i arbeidet.

Arbeid over flere år har allerede gitt gode resultater.  Nordmenns sukkerinntak fra søte drikker er redusert med 18% de siste fem årene. Sukkerfri brus vil snart stå for over halvparten av brusforbruket vårt og det er mer enn noe annet land i verden.

- De gode resultatene fra Saltpartnerskapet som ble etablert allerede i 2015 og som i dag er en del av folkehelsesamarbeidet viser også at innsats på tvers av samfunnssektorer nytter. Nå må den helhetlige samarbeidsavtalen om bedre folkehelse og de ulike partenes tiltak få tid til å virke, sier Brubakk.

Økte avgifter vil ikke gi KrF ønsket effekt
Norge har allerede de høyeste avgiftene på sukker i verden. Å øke avgiftene ytterlig vil ikke ha noen effekt på folkehelsearbeidet og det Kristelig Folkeparti sier de er opptatt av, mener Brubakk:

- Å øke avgiftene vil virke direkte drivende på grensehandelen som er i eksplosiv økning med det avgiftsnivået vi allerede har i Norge. Når nordmenn hamstrer godteri og brus på grensa og fyller opp hjemme med kilovis av godteri og litervis med drikke, vet vi at de konsumerer mer av disse varene enn de ellers ville gjort.  Økt grensehandel er ikke bra for folkehelsa!

NHO Mat og Drikke-sjefen er også skuffet over at KrF baserer sin finanspolitikk på frustrasjon over en enkelt hendelse:

- Jeg merker meg at KrF reagerer på at de siste dagenes priskrig på smågodt, men jeg hadde forventet at deres politiske forslag er er mer velfunderte enn som så. Debatten som har oppstått som følge av priskrigen og at kjeden som startet den sier at den aldri vil gjøre det igjen, viser nettopp at samarbeidsavtalen virker forpliktende og har effekt, avslutter Brubakk.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk

Stortingsflertallet svekker kostholdsamarbeidet22.11.2017 20:14Pressemelding

Når Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre øker avgiftene på brus og godteri med langt over 50 prosent, svekkes grunnlaget for den ambisiøse samarbeidsavtalen mellom myndighetene og mat- og drikkenæringen, sier NHO Mat og Drikke-sjef Petter Haas Brubakk. Og mens avgiftsøkningen er alt annet enn et treffsikkert virkemiddel i folkehelsearbeidet, er den til gjengjeld et helt målrettet tiltak for å flytte norsk verdiskaping ut av landet.