KrF tar likestillingskamp

- Funksjonshemmede skal kunne delta i samfunnet på lik linje med meg, sier stortingsrepresentant Olaug Bollestad (KrF).

Tirsdag formiddag hilste lederen for Stortingets helse- og omsorgskomite deltakerne på lanseringen av erfaringsrapporten «Mitt liv – mitt ansvar». Den er basert på intervjuer med over 700 funksjonshemmede, og utarbeidet av den ideelle organisasjonen Uloba – Independent Living Norge.

Får kun overleve
Rapporten omhandler et av de viktigste likestillingspolitiske vedtakene Stortinget har fattet de siste årene. I 2015 fikk 14 500 funksjonshemmede individuell rett til borgerstyrt personlig assistanse (BPA). Regjeringen og Stortinget sin hensikt var å sikre funksjonshemmede likeverd, likestilling og samfunnsdeltakelse. Rapporten viser at mange kommuner utvanner BPA-ordningen. Mange funksjonshemmede som har blitt intervjuet forteller at de kun får innvilget assistansetimer til å overleve i eget hjem.

Ikke en helsetjeneste
Olaug Bollestad er nå klar for å fortsette kampen for likestillingsverktøyet BPA.

- Det aller første jeg mener må bli gjort, er å sikre at BPA-ordningen blir definert som et likestillingsverktøy, og ikke en helseordning. For å oppnå dette må BPA bli flyttet ut av Helse- og omsorgstjenesteloven, og ut av Helse- og omsorgsdepartementet, sier Bollestad.
Et sentralt funn i Rapporten «Mitt liv – mitt ansvar» er at kommunene kan forvalte BPA som en pleie- og omsorgstjeneste fordi ordningen nå ligger i Helse- og omsorgstjenesteloven.

– Jeg synes det er veldig positivt at KrF vil ta en lederrolle i kampen for likestillingsverktøyet BPA. Jeg er overbevist om at de vil bruke sin vippeposisjon til å få regjeringen til å fatte den riktige beslutningen, sier generalsekretæe Vibeke Marøy Melstrøm i Uloba - Independent Living Norge.

Les hele rapporten «Mitt liv – mitt ansvar» eller kortversjonen av rapporten (lenke).

Foto av Olaug Bollestad. Fotograf: Finn Ståle Felberg.

For intervjuer med Olaug Bollestad:
Kommunikasjonsrådgiver Dag A. Fedøy
KrFs stortingsgruppe

Uloba handler om å skape en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse og deltar på alle samfunnets arenaer. Våre tjenester og unike kompetanse gir funksjonshemmede mulighet til å ta ansvar for eget liv. Vårt politiske arbeid skal endre samfunnets oppfatning av funksjonshemmede, og samtidig ende funksjonshemmedes oppfatning av seg selv.

Følg saker fra ULOBA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra ULOBA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra ULOBA