KrF tar likestillingskamp

- Funksjonshemmede skal kunne delta i samfunnet på lik linje med meg, sier stortingsrepresentant Olaug Bollestad (KrF).

Tirsdag formiddag hilste lederen for Stortingets helse- og omsorgskomite deltakerne på lanseringen av erfaringsrapporten «Mitt liv – mitt ansvar». Den er basert på intervjuer med over 700 funksjonshemmede, og utarbeidet av den ideelle organisasjonen Uloba – Independent Living Norge.

Får kun overleve
Rapporten omhandler et av de viktigste likestillingspolitiske vedtakene Stortinget har fattet de siste årene. I 2015 fikk 14 500 funksjonshemmede individuell rett til borgerstyrt personlig assistanse (BPA). Regjeringen og Stortinget sin hensikt var å sikre funksjonshemmede likeverd, likestilling og samfunnsdeltakelse. Rapporten viser at mange kommuner utvanner BPA-ordningen. Mange funksjonshemmede som har blitt intervjuet forteller at de kun får innvilget assistansetimer til å overleve i eget hjem.

Ikke en helsetjeneste
Olaug Bollestad er nå klar for å fortsette kampen for likestillingsverktøyet BPA.

- Det aller første jeg mener må bli gjort, er å sikre at BPA-ordningen blir definert som et likestillingsverktøy, og ikke en helseordning. For å oppnå dette må BPA bli flyttet ut av Helse- og omsorgstjenesteloven, og ut av Helse- og omsorgsdepartementet, sier Bollestad.
Et sentralt funn i Rapporten «Mitt liv – mitt ansvar» er at kommunene kan forvalte BPA som en pleie- og omsorgstjeneste fordi ordningen nå ligger i Helse- og omsorgstjenesteloven.

– Jeg synes det er veldig positivt at KrF vil ta en lederrolle i kampen for likestillingsverktøyet BPA. Jeg er overbevist om at de vil bruke sin vippeposisjon til å få regjeringen til å fatte den riktige beslutningen, sier generalsekretæe Vibeke Marøy Melstrøm i Uloba - Independent Living Norge.

Les hele rapporten «Mitt liv – mitt ansvar» eller kortversjonen av rapporten (lenke).

Foto av Olaug Bollestad. Fotograf: Finn Ståle Felberg.

For intervjuer med Olaug Bollestad:
Kommunikasjonsrådgiver Dag A. Fedøy
KrFs stortingsgruppe

Uloba handler om å skape en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse og deltar på alle samfunnets arenaer. Våre tjenester og unike kompetanse gir funksjonshemmede mulighet til å ta ansvar for eget liv. Vårt politiske arbeid skal endre samfunnets oppfatning av funksjonshemmede, og samtidig ende funksjonshemmedes oppfatning av seg selv.

Følg pressemeldinger fra ULOBA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ULOBA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ULOBA