Apotekforeningen

KrF raserer pasienttilbudet i apotekene

1.11.2015 14:00 | Apotekforeningen

– Med sitt alternative budsjett er Kristelig folkeparti både pasientfiendtlig og næringsfiendtlig på en gang. Dette er uforståelig fra et parti som ønsker å fremstå som det motsatte, sier adm. dir. Per T. Lund i Apotekforeningen.

Adm. direktør Per T. Lund i Apotekforeningen

KrF foreslår i sitt alternative budsjett å redusere betalingen til apotekene med 10 prosent. Slik vil staten spare 90 millioner, og apotekene vil totalt tape 170 millioner i inntekter med et en pennestrøk.

- Forslaget rammer hardt både pasientene og en hel næring som har over 8 000 ansatte i Norge, sier Lund.

- Krf kan umulig ha forstått konsekvensene av sitt forslag. Det er sykehusapotekene som treffes aller hardest av dette forslaget. De får alvorlig svekket muligheten sin til å sikre faglig forsvarlige leveranser og rådgivning til sykehusene. Dette vil svekke pasientsikkerheten i sykehusene, sier adm. dir. Tore Prestegard i Sykehusapotekene HF i Helse Sør-Øst.

Hvor ble det av de gode intensjonene?

Stortinget skal i høst behandle Legemiddelmeldingen. I denne meldingen er det pekt på mange tiltak der apotekene kan gi viktige bidrag for å sikre pasientenes medisinbruk. Signalene fra Stortinget har så langt vært at tiltak for riktig legemiddelbruk er viktig, og at apotek kan spille en viktigere rolle for å oppnå dette.

- KrFs forslag vil effektivt sette en stopper for videre satsing på riktig legemiddelbruk fra apotekenes side. Resultatet vil heller bli oppsigelser av de som kan mest om legemidler. Så store inntektstap er også en direkte trussel mot distriktsapotekene. Kombinert med at det fra neste år også vil komme nettapotek, er jeg sikker på at mange apotek som holder til på mindre steder vil få alvorlige økonomiske problemer, hvis KrF får det som de vil, sier Per T. Lund.

Adm. direktør Per T. Lund i Apotekforeningen

Om Apotekforeningen

Apotekforeningen
Slemdalsvn. 1

+47 21 62 02 00http://www.apotek.no/
Apotekforeningen er bransjeorganisasjonen for apotekene i Norge og deres eiere. Alle apotek, både privat eide og de offentlig eide sykehusapotekene, er medlemmer av Apotekforeningen. Foreningen arbeider hovedsaklig med apotekfaglig utvikling, apotekenes rammevilkår, næringspolitikk, teknologi og e-helse og kommunikasjon om bransjen. Apotekforeningen ivaretar også en rekke praktiske funksjoner for apotek. - See more at: http://www.apotek.no/apotekforeningen.aspx#sthash.cGgfFTXF.dpuf

Følg saker fra Apotekforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Apotekforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Apotekforeningen