KrF med millionsatsing på transport for funksjonshemmede

Blindeforbundet har fått en skikkelig gladmelding fra Hans Fredrik Grøvan i KrF. I sitt alternative budsjett som presenteres i dag, legges det inn 45 millioner kr til transporttjenesten for blinde/svaksynte og andre funksjonshemmede.
Hans Fredrik Grøvan vil ha 45 mill. til transportordning for blinde. Her på Arendalsuka sammen med leder i Blindeforbundet Unn Ljøner Hagen.

Dette er en satsing som skal brukes andre halvår i 2019 og dobbelt så mye som budsjettet har blitt styrket med gjennom forliket mellom regjeringen og KrF og Venstre!

Parlamentarisk nestleder og stortingsrepresentant fra Vest-Agder, Hans Fredrik Grøvan, har kjempet for TT.

- For KrF er TT-ordningen en viktig prioritering. Ordningen skal nå utvides til flere fylker, dersom vi får gjennomslag for vårt forslag i forhandlingene. Vi ser at ordningen betyr mye for mange, og tilbudet er et viktig bidrag for å kunne leve at aktivt hverdagsliv. Den statlige, nasjonale TT-ordningen skal dekke hele landet på sikt, og med KrFs forslag, er vi i rute med opptrappingen, sier Grøvan.

Leder i Blindeforbundet, Unn Ljøner Hagen er forventningsfull når KrF nå skal i forhandlinger.

- Dette er veldig gledelig og KrFs budsjettkrav har de siste årene også blitt resultatet i forhandlingene. Går dette gjennom, vil det gi mange synshemmede og rullestolbrukere i en rekke nye fylker mulighet til å leve mye mer aktive liv. Med denne økningen er vi godt på vei mot målet om en god ordning for hele landet i 2020. Den gir hver bruker 200 turer per år i flere fylker der det i dag bare er 20 turer i året. I Telemark for eksempel vil man gå fra en tur i måneden til 2 i uka. Det blir en helt ny hverdag, sier Unn Ljøner Hagen.

Hans Fredrik Grøvan 900 50918
Mia Jacobsen, kommunikasjonssjef i Blindeforbundet 958 74 292

Unn Tone om hva TT betyr for familien.