KrF kan komme til å «ta en Bondevik»

I 2001 klarte Kjell Magne Bondevik (KrF) det umulige – han ble statsminister fra et parti med bare 12 % oppslutning. Kanskje kommer KrFs ordførerkandidat til å «ta en Bondevik» på kommunalt nivå etter høstens valg. Oddsene kan tyde på det.

KrF er ikke største partiet i Kristiansand, men det er likevel ikke usannsynlig at KrF får ordføreren etter høstens valg. Situasjonen er nemlig slik at Høyre og Arbeiderpartiet er avhengig av KrFs støtte for å få flertall. I kampen om KrFs gunst kan begge partiene være villige til å gi fra seg ordførervervet for å få i stand et samarbeid med KrF. KrF har altså en vippeposisjon som kan gi partiets ordførerkandidat Jørgen H. Kristiansen ordførerkjedet selv om han representerer et av de mindre partiene i Kristiansand bystyre. Situasjonen har slik sett likhetstrekk med den rikspolitiske situasjonen som brakte Bondevik til kongens bord i 2001.

Kjell Magne Bondevik skrev historie da han i 2001 ble statsminister på tross av at han representerte et av de mindre partiene på Stortinget. Kanskje kan historien gjenta seg på kommunalt nivå denne høsten.

- Situasjonen i Kristiansand er helt spesiell. Det er ikke ofte at kandidatene til mindre partier har så stor mulighet til å kapre ordførervervet. Den muligheten avspeiler seg også i oddsene. Dersom KrFs ordførerkandidat i Kristiansand, Jørgen Haugland Kristiansen, inntar ordførerstolen, kan man med rette si at han «tar en Bondevik», sier Daniel Vassbund, markedssjef i NordicBet Norge.

Skulle KrFs Kristiansen bli ordfører, får oddsspillerne 2.60 ganger innsatsen tilbake. Han blir fulgt av Arbeiderpartiets Mette Gundersen, og Fremskrittspartiets Stian Storbukås, som gir en odds på henholdsvis 4.00 og 95.00. Lavest odds har imidlertid Høyres kandidat Harald Furre med 2.15.

Ordfører i Kristiansand etter kommunevalget 2015

Harald Furre (H) 2.15