Human-Etisk Forbund

Krever norsk kritikk av Russland i forbindelse med Sotsji-OL

Landsstyret i Human-Etisk Forbund oppfordrer statsministeren til å ta opp forholdene rundt diskriminering av homofile og brudd på sivile og politiske rettigheter med de russiske myndighetene hun møter under OL i Sotsji.

Helsingforskomiteen, Amnesty og andre uavhengige organisasjoner har levert rystende dokumentasjon av kritikkverdige forhold. Russland er medlem i de viktigste europeiske organisasjonene for demokrati og menneskerettigheter, som Europarådet og Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE). Norge må derfor ha en klar og tydelig kritisk stemme.

Sivilsamfunnet i Russland er under press. Diskriminering av homofile er på nytt blitt avdekket i forkant av OL. I tillegg er organisasjoner som mottar økonomisk støtte fra utlandet pålagt å registrere seg som utenlandske agenter hvis de driver med politisk virksomhet. Dette gjør det vanskelig for frivillige organisasjoner å komme med legitim kritikk av hjemlandets myndigheter.

Landsstyret i Human-Etisk Forbund ser med bekymring på de kritikkverdige forhold, menneskerettighetsbrudd, restriktiv lovgivning og praksis for homofile og en omfattende tilbakegang i Russland generelt når det gjelder respekten for sivile og politiske rettigheter.

Med dette som bakgrunn beklager landsstyret at Norge deltar i åpningsseremonien med tilstedeværelse av statsminister Erna Solberg. Svært få vestlige land deltar med representasjon på så høyt nivå. Når statsministeren likevel er til stede i Sotsji, er det viktig at Norge bruker anledningen til å ta opp kritikkverdige forhold rundt brudd på menneskerettigheter.

Om Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund
Brugata 19

+47 23 15 60 00http://www.human.no
Human-Etisk Forbund er en humanistisk livssynsorganisasjon. Forbundet er en demokratisk medlemsorganisasjon basert på et bredt frivillig engasjement fra medlemmer og tillitsvalgte. Forbundet arbeider for å videreutvikle humanismen og bidra til at mennesker kan praktisere sitt humanistiske livssyn. Human -Etisk Forbund har om lag 82 000 medlemmer, 19 fylkeslag og 110 lokallag i hele Norge.