Krever mekling – politireformen på vent

Partene i politiet har ikke kommet til enighet i forhandling om overordnet organisasjonsmodell for de nye politidistriktene og Parat, Politijuristene og NTL krever mekling i Justisdepartementet.

Fra 1.1.2016 ble de nye politidistriktene etablert. Med få unntak ble to eller flere politidistrikt sammenslått til ett.

Det har vært gjort flere forsøk på å få etablert en felles overordna organisasjonsmodell, uten at partene har lykkes å komme til enighet.

– Vi tar nå ansvar for at etaten skal kunne komme videre, og krever derfor mekling i saken, sier Unn-Kristin Olsen, som er hovedtillitsvalgt for Parat i politiet.

Det er flere organisasjoner som står sammen om kravet.

– Mekling betyr at Justisdepartementet nå må tre inn i saken. Vi opplever at det har manglet både evne og vilje i Politidirektoratet (POD) til å sluttføre disse forhandlingene, sier Sverre Bromander fra Politijuristene.

Når organisasjonene nå har krevd mekling, skjer dette etter bestemmelsene i hovedavtalen.

– Vi er tre organisasjoner som står sammen om dette kravet, sier Carl Marius Michelsen fra NTL i politiet.

Representantene for de ansatte i politiet er klare på at nå må man komme et skritt videre.

– Både ansatte, innbyggere og storsamfunnet fortjener at denne prosessen nå kommer et skritt videre. Det tar vi nå ansvaret for. Hele politireformen har stått på vent i påvente av at disse forhandlingene skal ferdigstilles, sier de tre tillitsvalgte, som er glad for at Parat, NTL og Politijuristene står sammen i denne saken.

Kontaktpersoner:

Unn Kristin Olsen, Parat i politiet, telefon: 412 35 877