Krever deling av båtplasser

Båtplass er et gode forbeholdt de få, særlig i bynære områder. Nå krever Norsk Friluftsliv at båtforeninger må prioritere båtkollektiver og båter eiet av flere familier når nye bryggeplasser skal tildeles.

UTILGJENGELIG: Drømmen om å kunne legge ut fra egen brygge er i dag langt unna for mange. Foto: Henrik Greger Leinan.

Drømmen om å kunne legge ut fra egen brygge og nyte skjærgården er uoppnåelig for de aller fleste, og forbeholdt de få. Hvis du får råd til en båt, så er som regel en båtplass til en overkommelig pris umulig å oppdrive. For de som står på venteliste for båtplass, er det nesten provoserende å se hvor lite de fleste båter blir brukt.

Sjøen og strandsonen er et fellesgode som må gjøres tilgjengelig for enda flere, mener Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

- Noe av det enkleste og raskeste vi kan gjøre, er å prioritere båtplass til båter som eies av to eller flere familier. Kommunene bør derfor pålegge båt- og bryggeforeninger som disponerer offentlig grunn å prioritere sameier når nye båtplasser tildeles. I løpet av noen år kan da dobbelt så mange familier ha tilgang til sjøen, uten at vi trenger større areal til brygger. Delingsøkonomi passer dessuten godt for båtlivet. Vi oppfordrer også båteiere til å låne ut båten og båtplassen når den ikke er i bruk, sier Lasse Heimdal.

Dette er en vinn-vinn løsning for alle parter. Flere familier får tilgang til båt, og båtforeningene får dobbelt så mange som betaler kontingent og kan stille opp på dugnad, mener Heimdal.

Heimdal oppfordrer også alle som er interessert i å være på sjøen til å kontakte seilforeninger rundt i landet, som driver kurs og låner ut utstyr rimelig.

- Det kan være lurt å lære seg noen grunnleggende ferdigheter om sjølivet før man kjøper seg inn i et båtsameie. Seiling er en spennende måte å bli introdusert for sjølivet på, og i tillegg er det jo mer miljøvennlig, avslutter Heimdal.

ØNSKER DELING: Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv mener det bør prioriteres båtplass til båter som eies av flere sammen. Foto: Joe Urrutia