Kreftaksjon mot barnekreft

15. februar, på den internasjonale barnekreftdagen drar Luftkrigsskolens Kreftaksjon i gang en nettauksjon der målet er å samle inn penger til forskning på barnekreft. En rekke frivillige bedrifter og privatpersoner har engasjert seg i aksjonen ved å donere gaver som skal auksjoneres bort på QXL.no. Auksjonen avsluttes 22. februar.

Luftkrigsskolen (LKSK) ønsker 15- 22 februar å auksjonere vekk opplevelser og gjenstander for å samle inn penger som kan hjelpe barn og unge med kreft i en vanskelig hverdag.

Siden 1990 har kadetter årlig arrangert en innsamlingsaksjon for Barnekreftforeningen. De engasjerte studentene har gjennom en årrekke realisert mange av foreningens prosjekter og tilbud takket være denne innsatsen.

I år har kadettene, representert ved en egen prosjektgruppe store ambisjoner og en rekke arrangementer på agendaen:

• Luftkrigsskolens innsamlingsaksjon
  • Helikopterløft av 330 Skvadron med Sea King
  • Luftkrigsskolestafetten
  • Innsamling ved Forsvarets baser over hele Norge og detasjement i utlandet

– En kan trygt si at kadettene er motivert for å hjelpe Barnekreftforeningen gjennom dette skoleåret, og vi er allerede på vei til å nå vårt hårete mål, skriver Morten Skaret Sørensen på kreftaksjon.no.

Stort frivillig engasjement
Auksjonen har hittil fått inn en rekke flotte donasjoner fra privatpersoner og bedrifter. Her finner man noe for enhver smak:

- 7 signerte og matchbrukte RBK drakter

- Signert landsdrakt fra det norske herrelandslaget i fotball.

- Signerte gjenstander fra skilegenden Oddvar Brå

- Tur med rallyfører Anders Grøndal

- Tandemtur i paraglider

- Rafting for 6 personer

- Helikoptertur over Trondheim

Signerte gjenstander fra skilegenden Oddvar Brå
Oddvar Brå åpnet opp huset sitt for Luftkrigsskolens kadetter, der han fortalte mange gode historier om sin skikarriere. Oddvar var meget gavmild og ga bort mange personlige gjenstander til LKSK. Alt som ble donert, er signert av Oddvar Brå selv.

Opprettet forskingsfond for barnekreft
Gjennom Kreftaksjonen ble Barnekreftforeningens forskningsfond – Forsvar mot Kreft, stiftet. Fondet har som formål å bevilge midler til forskning på kreft hos barn og unge. De tre siste årene har fondet delt ut over 2.750.000,- til ulike prosjekter tilknyttet Oslo Universitetssykehus (OUS), NOPHOS Biobank i Uppsala og Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Takket være Luftkrigsskolens Kreftaksjon disponerer Barnekreftforeningen 5 leiligheter som kan benyttes av medlemsfamilier i Barnekreftforeningen. Leilighetene er tilknyttet de fem regionssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Her kan familiene bo i nærheten av det syke barnet som får behandling på sykehuset.

Om Luftforsvarets Kreftaksjon:
Luftforsvarets Kreftaksjon til støtte for kreftsyke barn ble opprettet i 1987. Sønnen til en navigatør på 335 skvadronen fikk diagnosen kreft. Kolleger ved skvadronen tok initiativet til en innsamling for å bedre hverdagen til kreftsyke barn. 335 skvadronen og Gardermoen Flystasjon driver fortsatt en egen, årlig aksjon, uavhengig av aksjonen slik de fleste kadettene kjenner den her på Luftkrigsskolen.

Mer informasjon:
Lenker til aksjonen ligger på www.kreftaksjonen.no, og på Luftkrigsskolens Facebooksider.

Informasjon om Barnekreftforeningen finnes på
www.barnekreftforeningen.no

Morten Skaret Sørensen, Sjef Kreftaksjonen
E-post: Morten.Skaret.Sorensen@lksk.mil.no

Sarah Small, Nestkommanderende Kreftaksjonen
E-post: Sarah.Small@lksk.mil.no

Oddvar Brå og Morten Skaret Sørensen

Barnekreftforeningen er en frivillig, landsdekkende organisasjon. Vi er en pådriver ovenfor myndigheter og sykehus for å bedre forholdene og rettighetene for kreftsyke barn og deres familier. Vi driver omfattende informasjonsvirksomhet om kreft hos barn ovenfor familier, barnehager, skoler og andre.