Kredittnytt februar 2018: De viktigste nyhetene fra måneden som var

Hver måned kaster forbrukerportalen Dinero.no et tilbakeblikk på de viktigste nyhetene og endringene i det norske markedet for kreditt og betalingsløsninger. Dette skjedde i februar.
Hvilke endringer har skjedd i det norske markedet for kreditt og betalingsløsninger i februar? Dinero.no gir deg svarene.

Med mars for døren, hva rørte seg i markedet for forbrukslån, kredittkort og betalingsløsninger i februar?

1. Bank Norwegian tetter CashPoint-smutthull

Tidligere kunne man tjene Norwegians Cashpoint-poeng ved å registrere sitt Bank Norwegian Visa-kredittkort i mobilbetalingstjenester som Vipps. Ved å overføre beløp fram og tilbake kunne man generere flybonuspoengene uten å i realiteten bruke en krone. Det ble det slutt på i februar.

Tidligere denne måneden sendte banken ut en e-post til sine kunder om at opptjening via Vipps ville bli avviklet med umiddelbar virkning fra og med 9. februar. Bank Norwegian Visa gir 1 % i bonusopptjening på alt man kjøper med kortet. Fram til nå har det altså vært mulig å også tjene poeng ved Vipps-overføringer og tilsvarende tjenester.

– Vi har ikke opplevd tap eller misbruk av tjenesten, men det er klart at en liten gruppe kunder har benyttet muligheten til å sende penger frem og tilbake til hverandre etter at grensene for gebyrfri Vippsing ble fjernet. En slik bruk er verken vi eller Vipps tjent med, sa produktansvarlig hos Bank Norwegian, Torstein Røed, til Dinero.no da nyheten sprakk.

2. Kredittkortnyheter fra Monobank

Monobank annonserte i 2016 at de skulle lansere et kredittkort i samarbeid med Widerøe i løpet av 2017. Alt tyder på at det tok lenger tid enn først antatt, og i en børsmelding banken sendte ut i midten av februar slapp de siste nytt om kredittkortlanseringen.

Monobank slipper ikke bare ett, men to kredittkort i 2018. Ett av disse er det nevnte Widerøe-kortet, som gir EuroBonus-oppsparing og lignende fordeler til sine kunder. Det andre kortet er et rent Monobank-kort. Den bergenske banken foreløpig ikke kommet med noe mer inngående informasjon om kortene, utover at de blir tilgjengelige i henholdsvis mai og september i år.

3. Kontantuttak avtar, kortbruk øker

Ikke overraskende viser statistikk fra BankAxept og Nets at kortbruken øker i Norge. Samtidig ser vi en nedgang i antall kontantuttak. Antall kortkjøp i januar viser en økning på 2,5 prosent sammenlignet med januar i fjor, og totalt sett dro vi kortene våre 139,8 millioner ganger i løpet av årets første måned.

Som kontrast vippet kontantuttak i forbindelse med varehandel for første gang under én milliard kroner i januar. Vi tok ut kontanter til en sum av 873 millioner kroner, den laveste uttakssummen som noensinne er registrert.

– Dette er vel en god indikasjon på at stadig flere klarer seg godt uten kontanter, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS i en pressemelding.

4. Forbrukertilsynet vil bøtelegge banker

Ifølge direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, markedsfører ikke banker usikret kreditt i tråd med gjeldende retningslinjer. Per dags dato har ingen banker fått bøter for overtredelse, men nå sier direktøren at bankene risikerer bøter dersom de i framtiden ikke overholder retningslinjene.

Det blir ikke nevnt hvilke banker det er snakk om, ei heller hvilke retningslinjer disse bankene skal ha brutt.

5. Amerikansk selskap kjøper Nets for 43 milliarder kroner

Det dansk-norske selskapet Nets kjøpes opp av Evergood 5, som er kontrollert av det amerikanske «private equity»-selskapet Hellman & Friedman. Salgsprisen er på 33 milliarder danske kroner, som tilsvarer snaut 43 milliarder norske.

Det betyr at Nets tas av børsen etter drøyt ett og et halvt år. Nets er blant Nord-Europas største tilbydere av betalingskort og elektroniske betalingsløsninger, og håndterer store deler av infrastrukturen for betalingsteknologien i Norge.

6. Nå kan du betale kommunen med Vipps i Bergen

Til sammen 20 kommuner i Norge lar deg betale kommunale fakturaer med Vipps, og nå har også Bergen med sine 278 500 innbyggere kastet seg på trenden. Dette gjør Bergen til den første storbyen som lar deg betale med Vipps til kommunen.

– Litt av poenget er at det skal være enklere for innbyggerne våre. Enten det er barnehageregninger eller inngang på svømmeanlegg. Nå slipper du å vente på en faktura i posten eller knote med nettbanken. Regningen får du rett inn på mobilen, sier finansbyråd Dag Inge Ulstein til NRK.