Kredinor i VG - Kalde vintre gir inkassoøkning

Kredinor snakket med VG mens temperaturen var på sitt kaldeste i forrige uke. Med synkende temperaturer øker strømforbruket i de tusen hjem. For mange innebærer det en så stor økning i strømregningen at det gir betalingsproblemer. Det så vi tydelig under den lange kuldeperioden i 2010/2011 hvor antall inkassosaker økte med så mye som 15% fra et normalår.
Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

VG-artikkelen kan du lese, her.

Litt mer om bakgrunnen for inkassoøkningen etter kuldeperioder

Kuldeperioden i 2010/2011 var en av de kaldeste vintrene i nyere tid. Den gang var strømprisen langt høyere enn nå. Vi tror likevel kuldeperioden vil gi en betydelig økning i antall inkassosaker. Hovedårsaken vil være økningen i strømforbruket. Det vil slå direkte ut på folks betalingsevne – og inn på vår inkassostatistikk. Spesielt i grupper som har svak betalingsevne fra før av.

- Med kald vinter får vi høyere fakturakrav, noe som gir betalingsproblemer utover hva som er normalt, sier Tor Berntsen, administrerende direktør i inkassoselskapet Kredinor.

Kredinor registrerte i fjor over 543.300 strømregninger som gikk til inkasso fra rundt 188.000 personer. Kredinor er markedsleder som leverandør av inkassotjenester til energibransjen i Norge, og behandler 70 prosent av inkassomarkedet mot energibransjen. Vinteren 2010/ 2011 var den 17 kaldeste vinteren noen gang registrert i Norge, og økningen i antall inkassosaker var på hele 15 prosent.

Skyldnerkartet over inkassosaker - rammer de som allerede har problemer

Analyseavdelingen i Kredinor har utarbeidet et skyldnerkart som viser andelen dårlige betalere innenfor et fylke. Vår definisjon på dårlige betalere er: Personer som har én eller flere inkassosaker hos Kredinor. Høyest andel personer med inkassosaker finner vi i Finnmark, Østfold, Nordland, Aust-Agder og deler av Akershus. - Vår erfaring tilsier at faren for nytt mislighold er størst i områder der det allerede er en høy andel skyldnere, sier Magnus Solstad, analysesjef Kredinor. – Med flere arbeidsledige kan man forvente en økning i antall inkassosaker i hele landet, men geografiske områder dominert av lavinntektsgrupper vil være særlig utsatt.

Strømkonto gir forutsigbarhet

- De siste årene har energibransjen hatt fokus på fakturamodeller som skal hjelpe forbrukere til å unngå de store regningene som følge av kuldeperioder, sier Håkon Olaussen, bransjeansvarlig energi hos Kredinor. - Månedsfakturering, samt produkter som Kundekonto, jevner ut strømregningene gjennom hele året. Disse tiltakene har vært viktige for å unngå at privatpersoner får store uforutsette regninger, og gjennom det får betydelige betalingsproblemer, sier Håkon Olaussen.

«Føre var» prinsippet

Når strømregningene fra denne kuldeperioden kommer i mars og april vil Kredinor få svar om antagelsene stemmer. - Ved å tydeliggjøre risikoen allerede nå kan vi kanskje bidra til å forberede folk på høyere strømregning - og at de holder litt igjen på annet forbruk, sier Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor. Faktureringen skjer etterskuddsvis for de aller fleste kraftselskaper, og deretter går det inntil 14 dager før fakturaen forfaller. Etter forfall har strømkundene to uker på seg til å betale, før saken varsles som inkassosak og oversendes til innkreving. - Det er først da vi klarer å se omfanget av økningen i antall inkassosaker fra denne kuldeperioden, avslutter Thurmer.

Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
Kartet viser hvor fordelingen av inkassosaker. Rødt er mange. Grønt er færre.

Sjølyst Plass 3

Kredinor er nest største inkassoselskap i Norge, og markedsleder innenfor energibransjen. Kredinor tilbyr tjenester innen fakturering, reskontro, inkasso, overvåk og oppkjøp av fordringer. Selskapet er et samvirkeforetak med kontorer i Tromsø, Trondheim, Kristiansund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Skien, Sandefjord, Fredrikstad, Hamar og Oslo. Totalt antall ansatte er i underkant av 500 personer fordelt over hele landet. Hovedkontoret ligger i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Kredinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kredinor