Kredinor i VG - Kalde vintre gir inkassoøkning
VG-artikkelen kan du lese, her.
Litt mer om bakgrunnen for inkassoøkningen etter kuldeperioder
Kuldeperioden i 2010/2011 var en av de kaldeste vintrene i nyere tid. Den gang var strømprisen langt høyere enn nå. Vi tror likevel kuldeperioden vil gi en betydelig økning i antall inkassosaker. Hovedårsaken vil være økningen i strømforbruket. Det vil slå direkte ut på folks betalingsevne – og inn på vår inkassostatistikk. Spesielt i grupper som har svak betalingsevne fra før av.
- Med kald vinter får vi høyere fakturakrav, noe som gir betalingsproblemer utover hva som er normalt, sier Tor Berntsen, administrerende direktør i inkassoselskapet Kredinor.
Kredinor registrerte i fjor over 543.300 strømregninger som gikk til inkasso fra rundt 188.000 personer. Kredinor er markedsleder som leverandør av inkassotjenester til energibransjen i Norge, og behandler 70 prosent av inkassomarkedet mot energibransjen. Vinteren 2010/ 2011 var den 17 kaldeste vinteren noen gang registrert i Norge, og økningen i antall inkassosaker var på hele 15 prosent.
Skyldnerkartet over inkassosaker - rammer de som allerede har problemer
Analyseavdelingen i Kredinor har utarbeidet et skyldnerkart som viser andelen dårlige betalere innenfor et fylke. Vår definisjon på dårlige betalere er: Personer som har én eller flere inkassosaker hos Kredinor. Høyest andel personer med inkassosaker finner vi i Finnmark, Østfold, Nordland, Aust-Agder og deler av Akershus. - Vår erfaring tilsier at faren for nytt mislighold er størst i områder der det allerede er en høy andel skyldnere, sier Magnus Solstad, analysesjef Kredinor. – Med flere arbeidsledige kan man forvente en økning i antall inkassosaker i hele landet, men geografiske områder dominert av lavinntektsgrupper vil være særlig utsatt.
Strømkonto gir forutsigbarhet
- De siste årene har energibransjen hatt fokus på fakturamodeller som skal hjelpe forbrukere til å unngå de store regningene som følge av kuldeperioder, sier Håkon Olaussen, bransjeansvarlig energi hos Kredinor. - Månedsfakturering, samt produkter som Kundekonto, jevner ut strømregningene gjennom hele året. Disse tiltakene har vært viktige for å unngå at privatpersoner får store uforutsette regninger, og gjennom det får betydelige betalingsproblemer, sier Håkon Olaussen.
«Føre var» prinsippet
Når strømregningene fra denne kuldeperioden kommer i mars og april vil Kredinor få svar om antagelsene stemmer. - Ved å tydeliggjøre risikoen allerede nå kan vi kanskje bidra til å forberede folk på høyere strømregning - og at de holder litt igjen på annet forbruk, sier Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor. Faktureringen skjer etterskuddsvis for de aller fleste kraftselskaper, og deretter går det inntil 14 dager før fakturaen forfaller. Etter forfall har strømkundene to uker på seg til å betale, før saken varsles som inkassosak og oversendes til innkreving. - Det er først da vi klarer å se omfanget av økningen i antall inkassosaker fra denne kuldeperioden, avslutter Thurmer.
Nøkkelord
Kontakter
Ingjerd ThurmerMarkedssjef
Tel:+47 416 40 797ingjerd.thurmer@kredinor.noTor BerntsenAdministrerende direktør
Tel:+47 905 34 636tor@kredinor.noBilder
Lenker
Om Kredinor
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
Forverring av nordmenns økonomiske situasjon8.1.2024 07:13:36 CET | Pressemelding
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I en fersk Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor svarer 1 av 5 at privatøkonomien går ut over arbeidshverdagen. Hele 28 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10.000 kroner.
Lederskifte i Kredinor6.12.2023 08:18:02 CET | Pressemelding
Rolf Eek-Johansen og Lisa S. Legallais-Hansen skal midlertidig lede Kredinor, Norges største inkassoselskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom