Kranselag for Nye Deichmanske hovedbibliotek

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF inviterte i dag til kranselag for alle som arbeider med å bygge Nye Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika.

Byggingen av Nye Deichmanske hovedbibliotek er i rute, og byggets foldetak er nå ferdig støpt. Foto: Jiri Havran

- I dag skal vi feire fagarbeiderne og ikke minst at foldetaket er ferdig støpt. Det har vært et krevende og komplisert arbeid som det står stor respekt av. Bygget har få rette vinkler og det har vært skreddersøm fra første kubikkmeter med betong, noe som stiller høye krav til detaljplanlegging og gjennomføring, sa Grimsby.

Skanska er entreprenør på råbygget og prosjektleder i Skanska, Frode Mathisen, er stolt over innsatsen til arbeiderne.

- De dyktige fagarbeiderne våre er de virkelige heltene. Fra dag én har de lagt ned en kjempeinnsats og jobbet knallhardt for å holde fremdriften og sørge for at byggearbeidet holder høy kvalitet. De bruker kompetansen og erfaringen deres til å jobbe smart og finne gode løsninger. Jeg vil gratulere alle som har vært med på reise bygget så langt og gleder meg til å fortsette arbeidet med å realisere Nye Deichmanske hovedbibliotek.

Når bygget står ferdig ved utgangen av 2019 vil det inneholde fem etasjer i tillegg til kjelleretasjen. Høyde til tak vil variere fra 2,7 til 20 meter. I første, tredje og femte etasje blir det innskutte mesaniner som gir mer areal og spennende rom. Fra hver av de tre hovedinngangene skjærer tre diagonale lyssjakter gjennom hele bygget, helt opptil og gjennom taket.

Nye Deichmanske hovedbibliotek er forbildeprosjekt i FutureBuilt, og en del av Oslo kommunes byutviklingsprosjekt i Bjørvika.

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Entreprenør råbygg: Skanska
  • Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter /Atelier Oslo AS
  • Bruttoareal: 19 600 m2
  • Funksjonsareal: 13 560 m2
  • Antall etasjer: 5, med innskutte mesaniner, i tillegg til full kjeller
  • Byggeperiode: 2014 – 2019
  • Biblioteket åpner: 2020
  • Miljø og energi: Energivennlig passivhus og 50 prosent reduksjon i Co2 utslipp i forhold til dagens byggepraksis. Et FutureBuilt-prosjekt, støttes av Enova SF.

Byggherre og direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF, Eli Grimsby, ga ros til dyktige fagfolk som har løst vanskelige faglige utfordringer og sørget for at byggeprosjektet er i rute. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Alle som arbeider med å bygge var samlet til feiring inne i råbygget til Nye Deichmanske hovedbibliotek. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Støpingen av foldetaket har vært et komplisert arbeid som har krevd millimeterpresisjon. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF