Kranselag for det nye Munchmuseet i Bjørvika

Et hundretalls mennesker var samlet til feiring tirsdag denne uken da byggherre Kultur- og idrettsbygg Oslo KF inviterte til kranselag.
Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

- Det har vært flott å se hvordan dette monumentale bygget har reist seg og nå preger bybildet i Oslo. Dette byggeprosjektet krever godt samarbeid og dyktige og kompetente fagarbeidere i alle ledd. Vi i Kultur- og idrettsbygg er stolte av den innsatsen hver og en gjør, og vil gratulere alle som har bidratt til at vi har kommet dit vi er i dag, sier direktør for Kultur- og idrettsbygg Oslo KF, Eli Grimsby.

Prosjektleder i Veidekke, Bente Lillestøl, gratulerte og takket alle i prosjektet og de involverte samarbeidspartnerne.

- I dag er det en merkedag der vi feirer et flott, men krevende byggverk, som er reist med stor innsats fra mange dyktige fagfolk! Det er lagt ned svært mange timer i planlegging og presis utførelse av store konstruksjoner, som hver består av mange viktige detaljer som skal utføres, og der nesten ingenting er A4. Det er gjort et godt håndverk, der arbeidet er utført med basis i fagkunnskap og erfaring. Og med sikkerhet og involverende planlegging som helt grunnleggende faktorer.

Det nye Munchmuseet er et unikt og ambisiøst prosjekt som inngår som en del av Oslo kommunes byutviklingsprosjekt i Bjørvika. Bygget skal stå ferdig ved utgangen av 2019, og åpner for publikum i 2020.

Fakta:

• Byggherre: Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Entreprenør: Veidekke
  • Arkitekt: estudio Herreros - samarbeidspartner: LPO arkitekter AS
  • Bruttoareal: 26.313 m2
  • Publikumskapasitet: 500.000 per år, 2.000 per dag
  • Miljø: Passivhusnivå og 50 prosent reduksjon i CO2-utslipp i forhold til dagens byggepraksis. FutureBuilt forbildeprosjekt, støttet av Enova.

Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF