Kraftutveksling: Et gode eller onde?

EL og IT Forbundet inviterer til frokostmøte om kraftutveksling. Dette har vært tema i den offentlige debatten en stund, og den har splittet både fagbevegelse, miljøbevegelse og politiske partier. Vel møtt!

Statnett bygger to nye kraftkabler til utlandet. I tillegg ønsker NorthConnect å bygge en tredje kabel.

Satt på spissen: Kabelmotstanderne frykter prissjokk på strøm og industridød. Tilhengerne mener kablene trengs for å øke produksjonen av fornybar energi, og at det skaper nye inntekter og arbeidsplasser i Norge.

Anders Kringstad, avdelingsleder Markedsanalyse i Statnett, forklarer innledningsvis hvordan kraftutvekslingen med utlandet foregår. Det blir også innlegg av Torjus Folsland Bolkesjø, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Deretter blir det paneldebatt med Jan Olav Andersen (EL og IT Forbundet), Frode Alfheim (IndustriEnergi), Hege Haukeland Liadal (Stortingsrepresentant for AP), Einar Wilhelmsen (Zero) og Bjørn Kjetil Mauritzen (Hydro).

Debattleder: Aslak Bonde.

Enkel frokost serveres fra klokka 08.00. Programmet begynner kl 08.30.

Sted: Oslo, Kulturhuset på Youngstorget.