Krafttak for økt materialgjenvinning i byggeindustrien - Rockwool i samarbeid med Ragn-Sells

35% av det globale restavfallet kommer fra byggebransjen. Dette er uholdbart, og vi må jobbe for en endring. Derfor samarbeider isolasjonsselskapet Rockwool og miljøselskapet Ragn-Sells for en mer bærekraftig byggeindustri.

"Vi vil systematisk innhente brukt og overflødig steinull fra byggeprosjekter og gjenvinne til nye produkter av samme kvalitet", sier Jonas Zacharoff, forretningsdirektør Rockwool, Sverige.

Krafttak mot deponering

Verdens største steinullprodusent tar nå et krafttak mot den store mengden avfall som kommer til deponering i bygge bransjen. Det er det svenske selskapet i ROCKWOOL Group, i samarbeid med miljøselskapet Ragn-Sells som starter opp med å gjenvinne steinull fra større svenske byggeprosjekter. Dette uavhengig om det er spill fra ny isolasjon eller eldre steinull fra rivingsprosjekter.

"Vår isolasjon av steinull har egenskaper som har samme høye kvalitet og ytelse, uansett hvor mange ganger det resirkuleres," sier Zacharoff.

Zacharoff mener at det er sterk etterspørsel etter sirkulære løsninger i dag, og at bygge- industrien blir stadig strengere i sine krav til avfallshåndtering.

Pilotprosjekter Sverige

"Vi møter markedet ved å være den første som tilbyr løsningen i Scandinavia. På denne måten kan vi hjelpe de store entreprenørene som kjøper Rockwool til å bli mer bærekraftig. "

Rockwool og Ragn-Sells ønsker allerede nå å tilby denne løsningen i Norge da det er samme behov for sirkulære løsninger i hele Scandinavia.

Rockwool og Ragn-Sells har utviklet en prosess som innebærer at Ragn-Sells samler, sorterer og frakter brukt/overflødig steinull. Når Rockwool returnerer restmaterialet til sine fabrikker, smelter materialet og produksjonsprosessen kan starte pånytt.
"Vi jobber kontinuerlig med å finne nye løsninger for å oppnå høyere grad av materialgjenvinning. Derfor var det ingen tvil da Rockwool spurte om vi var interessert i et samarbeid, sier Jon Lille-Schulstad, Sjef for råvarer i Ragn-Sells.

Investeringen har allerede startet med to pilotprosjekter i Sverige som allerede er i gang og vil utvides videre.
Norge er i gang med å kontakte mulige entreprenører for et samarbeid om dette.

Forhåpentligvis bidrar denne satsningen til at vi kan se betydelig lavere tall enn 35% i løpet av en tiårsperiode, avslutter Zacharoff.

228 00 800https://www.ragnsells.no/

Familieeid gjenvinningsentreprenør med fokus på innovasjon og bærekraft

Ragn‐Sells er en 100% familieeid gjenvinningsentreprenør etablert i Norge, Sverige,Danmark, Estland, Latvia og Polen. Vi er ca 2 500 medarbeidere i konsernet og omsetter for ca. 5,2 milliarder. Vår kjernevirksomhet er transport, sortering og bearbeiding av avfall fra næringslivet og private. Av dette avfallet produserer vi sekundære råvarer som papir, plast og metaller til verdensmarkedet.

I Norge sysselsetter vi ca 400 personer på våre 20 avdelinger rundt om i landet. Ragn‐Sells AS er sertifisert på kvalitet, miljø, arbeidsmiljø og vi er den første bedriften i Norge som ble sertifisert innen samfunnsansvar.
Ragn-Sells har strenge krav til seg selv, når det gjelder miljøriktig avfallshåndtering . Vi arbeider hele tiden for størst mulig grad av gjenvinning, og for at så lite avfall som mulig skal legges på deponi.

Med kompetente medarbeidere og moderne teknisk utstyr for håndtering av avfall har vi alltid mulighet for å hjelpe til, enten oppdraget er stort eller lite.

Informasjon om GDPR og nyhetsbrev4.6.2018 11:32Aktuelt

Nye personvernregler (GDPR) For oss i Ragn-Sells er personvern viktig, og i forbindelse med den nye loven som omhandler databeskyttelse (GDPR) trenger vi ditt samtykke for å sende deg relevant informasjon også i fremtiden. Motta relevant informasjon Vi kommer til å sende ut 4-6 nyhetsbrev i året med relevant informasjon for din bedrift. Hvis du ønsker å motta disse, kan du melde deg på her. Oppdatert policy for personvern Som kunde av Ragn-Sells skal du være trygg på at vi behandler dine personopplysninger etter gjeldende lover og regler, vi har i forbindelse med GDPR oppdatert våre retningslinjer for personvern. Husk at du når som helst kan kontakte oss for å: Be om å få slettet dine personopplysninger Endre dine personopplysninger Få tilgang til alle personopplysninger vi har lagret om deg Avregistrere deg fra våre nyhetsbrev

Ragn-Sells setter seg nye mål for likestilling8.3.2018 10:58Aktuelt

Norge har fremdeles et kjønnsdelt arbeidsmarked og kvinner tjener i snitt mindre enn menn. Samtidig viser forskning at økt mangfold gir økt avkastning. Dette har Ragn-Sells tatt innover seg og iverksetter nå et systematisk arbeid for å sikre at enda flere kvinner finner veien til Ragn-Sells og får en karriere der. Vi jobber nå mot en kvinneandel på 30% innen 2025, sier HR-direktør Susanne Schumann, en av tre kvinner i toppledelsen i Ragn-Sells AS.

Ragn-Sells fortsetter tilbud om gratis mottak av avfall fra strandrydding9.2.2018 15:37Aktuelt

Marin forsøpling er en av vår tids største miljøutfordringer. Hold Norge Rent-konferansen som ble avholdt i Oslo denne uken satte søkelyset på nettopp marin forsøpling. Adminstrerende direktør i Ragn-Sells, Bjørn Hoel, var med og åpnet konferansen. Han la vekt på betydningen marin sektor vil ha for Norge når oljealderen er over og den trusselen marin forøpling er mot vårt felles matfat.