Kraftigste nedtur siden 2009

1.9.2015 10:11 | NHO Service

Bemanningsbransjen opplever den kraftigste nedturen siden 2009. For tiende kvartal på rad går aktiviteten ned. Tøffere arbeidsmarked trekker bransjen ned, viser tall som NHO Service offentliggjør i dag.

Statistikk fra NHO Service viser en nedgang på 8,8 prosent i omsatte timer sett i forhold til i fjor. Dette er den kraftigste nedgangen siden finanskrisen.

Nedgangen fra 2. kvartal i 2014 er den kraftigste vi har sett siden 2009, men den er ikke like dramatisk som under finanskrisen, sier fagsjef Even Hagelien. Til gjengjeld har det over lengre tid skjedd en gradvis svekkelse av markedet for bemanningsbransjen. Først skjedde svekkelsen på grunn av høyere priser knyttet til innføringen av likebehandlingsprinsippet i 2013. Da markedet var i ferd med å stabilisere seg for bemanningsbransjen i 2014 sank oljeprisene og avkjølingen av norsk økonomi begynte.  Nedgangen i bemanningsbransjen fortsatte dermed og vi har nå hatt 10 kvartaler på rad hvor det har vært nedgang i bransjen sett i forhold til samme tidspunkt året før, sier han.

- Bemanningsbransjen er et speil på utviklingen i norsk økonomi. Grunnlaget for bemanningsbransjen er variasjon i etterspørsel og konjunkturendringer. Man er derfor vant til å omstille seg i forhold til både vanskelige og gode tider. At man har den fleksibilitet som bemanningsbransjen skaper gjør omstillingen av hele arbeidsmarkedet mindre smertefullt, og det er bare å håpe på at den krisen vi er inne i blir kortvarig, sier Hagelien.

At norsk økonomi nå møter utfordringer både på bakgrunn av svekket oljepris og utviklingen i andre deler av verden ser vi på følgende:

• Høyeste arbeidsledighet siden 2009
  • Kraftig nedgang i innleie fra bemanningsbransjen
  • Ustabile børser

Mens det er en nedgang i fakturerte timer på 8,8%, går total omsetning ned med 8,6%.

En så liten forskjell mellom utvikling i omsatte timer og omsetning indikerer, når vi justerer for inflasjon, at prisene reelt sett er lavere i 2. kvartal enn året før. Vi er dermed i en situasjon hvor det både er nedgang i volum og press på prisene.

Oslo skiller seg ut
På landsbasis er det til dels store variasjoner i markedsutviklingen. Det er verdt å merke seg nedgang på mer enn 23% i både Rogaland og Sør-Trøndelag. I Telemark er det nedgang på nesten 29%. Det er samtidig verdt å merke seg vekst i 7 fylker samt at det store markedet Oslo bare hadde en marginal nedgang på 0,9%.

Positivt innen handel
Det yrkesområdet med mest positiv utvikling i 2. kvartal var handel med +23,4%. Dette er et lite yrkesområde som ofte vokser i nedgangstider. Det kan se ut som man bruker mer fokus på innsalg til dette området når det er vanskelige tider i andre områder. Oppvekst og utdanning vokste med 7,3%, Helse og omsorg økte med 6,7% og Økonomi og regnskap hadde en marginal vekst på 0,7%. Det er grunn til bekymring over at det var nedgang i alle andre yrkesområder. Størst nedgang er det innen området Industri og produksjon (-26,9%), Kontor og administrasjon (-22,4%) og Tekniske tjenester (-20,6%). Det er imidlertid også verdt å merke seg at det store området bygg og anlegg nå svekkes for andre kvartalet på rad (-13,9).

Statistikken viser at arbeidsmarkedet i Norge har blitt betydelig vanskeligere i løpet av første halvår og at bemanningsbransjen er preget av dette.

Mere info, Even Hagelien 952 25 467

NHO Service er den tredje største landsforeningen i NHO og består av følgende bransjer: • Bemanning • Renhold • Sikkerhet • Eiendomsdrift • Helse og Velferd • Attføring NHO Service består pr. mars 2015 av 647 bedrifter med 3.569 virksomheter. Medlemsbedriftene sysselsatte 64.500 årsverk ved årsskifte 2013-2014.