Kraftig vekst i kortbruken

6.4.2017 08:45 | Nets Branch Norway

(Oslo 6. april 2017) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i mars ble utført 152,5 millioner kortkjøp, en økning på 12 prosent. Det ble handlet med betalingskort for 49,2 milliarder kroner, en vekst på 8,3 prosent.

– Årsaken til den kraftige veksten skyldes trolig at i fjor inntraff alle påskens helligdager i mars, i motsetning til i år hvor disse først kommer i april, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

39,7 milliarder med BankAxept

I mars ble BankAxept-kortene benyttet 132,5 millioner ganger, noe som er 13,2 millioner mer enn samme måned i fjor. Totalt ble det handlet varer og tjenester for 39,7 milliarder kroner med disse kortene, noe som er 2,7 milliarder mer enn i mars 2016.

– I mars var gjennomsnittsbeløpet for kjøp med BankAxept-kort på 299,- kroner. Dette er første gang vi ser at snittbeløpet er under 300 kroner, noe som kan tyde på at disse kortene i stadig større grad benyttes til småhandel og trolig har erstattet kontantene for en del personer, sier markedsdirektør Narve Hansen i BankAxept AS.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:
Narve Hansen, markedsdirektør i BankAxept AS, tlf. 409 10 091, e-post: nh@bankaxept.no