Kraftig prisvekst også i april

OBOS-prisene stiger fjerde måned på rad. I april har prisene økt med 1,8 prosent i Oslo.

Søndre Åsen borettslag /nyebilder.no Thomas Bjørnflaten

I april var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området 59 734 kroner. Kvadratmeterprisen er 1,8 prosent høyere enn i mars, og 7,0 prosent lavere enn i april 2017. Hittil i år har prisene for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området steget med 6,6 prosent.

Sammenlignet med historisk snitt for april i Oslo er dette høyt. Gjennomsnittlig vekst i april i årene 2004-2018 er på 0,6 prosent. For å unngå problemet med påsken, så viser tallene for perioden februar til april i år en prisvekst på 2,1 %, mot et gjennomsnitt på 2,2 % for februar til april for tidsperioden 2004-2018.

Tallene viser at den negative pristrenden definitivt er brutt, men vi oppfordrer boligkjøpere og boligselgere til å ikke ta helt av i forhold til budrunder og boligprisforventninger, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj.

Positiv prisvekst

På landsbasis var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 52 697 kroner i april. Dette er 2,1 prosent høyere enn i mars, og 6,6 prosent lavere enn i april 2017. Hittil i år har OBOS-prisen på landsbasis steget med 6,5 prosent.

I april ble det foretatt 754 eierskifter i OBOS-tilknyttede boliger mot 739 i mars og 604 i april 2017. Årsaken til forskjellen mellom antall omsetninger i år og i 2017 er at påsken falt i april i fjor.

Omsetningene i OBOS’ prisstatistikk i Oslo utgjør om lag 27 prosent av omsetningene i Eiendom Norges statistikk (se tabell). Dette er et gjennomsnitt for de tre siste årene.

Kilde: Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS

Søndre Åsen borettslag /nyebilder.no Thomas Bjørnflaten