Kraftig opptrapping av energistreiken

EL og IT Forbundet varsler en kraftig opptrapping av streiken i energisektoren mot KS Bedrift. – Nå tar vi ut alt og alle. Vi har sett oss lei på motpartens manglende vilje til å se på løsninger som kan ende konflikten, sier Bjørn Fornes, forhandlingsleder i EL og IT Forbundet.

Etter snart fire uker med streik og flere samtaler mellom EL og IT Forbundet og KS Bedrift er det fortsatt ingen enighet i energisektoren. Nå tar EL og IT Forbundet ut samtlige medlemmer i tariffområdet i streik. Totalt vil over 1000 energimontører i 73 selskaper være i streik fra og med arbeidstidens start mandag. Så å si hele landet er berørt.

Uttaket kan få dramatiske konsekvenser. Alt av vedlikehold av strømnettet settes på hold og feil blir ikke rettet.

- Folk og bedrifter kan miste strømmen. Det er beklagelig, men vi gir selvsagt dispensasjoner dersom liv og helse er i fare. Målet er først og fremst å få KS Bedrift til å forhandle om akseptable løsninger, sier Fornes.

Konflikten dreier seg først og fremst om avspaseringsordningen til beredskapsvaktene. Den typiske beredskapsvakten er på syv i døgn i strekk, hver femte uke gjennom hele året.

- KS ønsker å frata våre medlemmer ti hviledager i året, selv om vaktbelastningen ikke har blitt lettere. Våre medlemmer forteller at vaktene blir tøffere med mer ekstrem vær, større vaktområder, mindre bemanning og null i responstid. De er villig til å streike så lenge som nødvendig, sier Fornes.

Beredskapsvakter i energiselskaper hos NHO har allerede tariffestet den avspaseringsordningen EL og IT Forbundet krever hos KS Bedrift. Bakgrunnen for uenigheten er regjeringens endringer i arbeidsmiljøloven. Den lovbestemte avspaseringsfaktoren er endret slik at beredskapsvaktene må jobbe syv timer for å få en time med avspasering, mot fem slik det har vært fram til i år.

Opptrappingen gjelder (antall som tas ut i parentes):

Andøy Energi  (11)
Drangedal Everk (9)
Evenes Kraftforsyning (5)
Fitjar Kraftlag (7)
Flesberg Elektrisitetsverk  (9)
Forsand Elverk (5)
Hammerfest Energi (23)
Hemsedal Energi (7)
Hjartdal Elverk  (9)
Høland og Setskog Elverk (13)
Jæren Elverk (6)
Vest-Telemark Kraftlag (30)
Østfold Energi AS (14)
Årdal Energi (10)

EL og IT Forbundet er et fagforbund for ansatte innen IKT, energi og el-installasjon. Forbundet har 38 000 medlemmer.