Maxbo

Kraftig økning i interessen for vannrensing

Økt oppmerksomhet om vannkvalitet har ført til økt interesse for vannrensing. – Vi ser at flere kunder ønsker å installere egne vannfiltre, sier May Britt Askvik i Maxbo.
RENT VANN INGEN SELVFØLGE: Maxbo opplever rekordstor etterspørsel etter vannfiltre som fjerne lukt og partikler fra vannet i springen. (Foto: Maxbo)

Den dramatiske saken om drikkevannet i Askøy kommune har ført til at mange er blitt oppmerksomme på at rent og klart vann i springen ikke er en selvfølge. Byggevarekjeden Maxbo opplever interesse for vannrensing til private husholdninger.

Vi merker en økt interesse både på nett og i varehus etter vannrensing til hytter og private husholdninger, sier May Britt Askvik, kategorisjef i Maxbo.

En analyse av søkeord på Google de siste fem årene, viser at interessen for vannrensing var høyest i juni 2019. Denne måneden var det 2 400 søk på ordet "vannfilter" i Norge.

Vannfilter gir økt vannkvalitet

Et enkelt tiltak alle kan gjennomføre er å anskaffe et vannrensefilter å montere på kranen hjemme eller på hytta.

Vannfilteret fjerner lukt, misfarging, partikler og slam fra vannet. Ved å installere et vannfilter vil mange oppleve forbedringer i vannkvaliteten, sier May Britt Askvik i Maxbo.

Askvik understreker samtidig at bakterier, som eksempelvis E. coli, ikke lar seg filtrere bort med et slikt vannfilter, og at det er viktig å skifte kullfilter jevnlig for å oppnå ønsket kvalitet.

Gamle vannrør og -ledninger

Selv om tall fra SSB viser at de aller fleste av oss får vann av tilfredsstillende kvalitet, er ca. 35 prosent av oss tilknyttet vannanlegg som har ikke-godkjent rensing (SSBs vannstatikk for 2018). I 2015 estimerte Rådgivende ingeniørers forening (RIF) at en gjennomsnittlig kommunal vannledning er 34 år gammel.

Selv om vannet som forlater vannmagasinet holder god kvalitet, kan det ta til seg partikler, farge, rust og smak på sin ferd frem til forbrukeren. Hytte- og campingfolket kan også oppleve utfordringer med smak og lukt fra brønnvann og anlegg som brukes sjelden.

May Britt Askvik, kategorisjef i Maxbo, mobil: 995 33 056.
Eirik Grønlie, markedsdirektør i Maxbo, mobil: 928 22 672.

Bilder

Last ned bilde
GOOGLE-SØK: I juni 2019 var det 2 400 søk på ordet "vannfilter" i Norge. (Kilde: Google)
Last ned bilde

Om Maxbo

Maxbo

+47 21 95 81 46https://www.maxbo.no

Maxbo ble etablert 1995 av Løvenskiold Handel AS. Maxbo har i løpet av disse årene bygget seg opp til å være en av de ledende aktørene i bransjen og en av Norges mest kjente merkevarer. Maxbo kan tilby kundene fullsortiments byggevarehus, og leverer både til det private og det profesjonelle markedet.

Kjeden består i dag av cirka 70 butikker over hele landet - både vanlige Maxbo-varehus, Maxbo Stormarked og Maxbo-Proffanlegg. Maxbo har en blanding av egeneide og franchisevarehus.

Følg pressemeldinger fra Maxbo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Maxbo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Maxbo