Ferratum Group

Kraftig nedgang i nordmenns julehandel i 2017

Del

Ny statistikk viser at nordmenns forbruk i forbindelse med julehandel vil gå ned med 17% sammenlignet med 2016.

Det er finske Ferratum Group som for fjerde år på rad står bak den ferske undersøkelsen om kjøpsatferd i forbindelse med julesesongen. Med mer enn 21.000 respondenter fra husholdninger i 21 land er dette en svært omfattende studie av europeisk forbrukeradferd. Undersøkelsen kartla trender innen populære julegaver, pengebruk i julen, julegavekjøp på nett og i butikk.

Nordmenn blant de som bruker minst til jul

Nordmenn vil bruke 13.4% av disponibel inntekt på julehandel i 2017, en nedgang fra i fjor hvor nordmenn oppga et forbruk på 16.2% av inntekten på julehandel. Norge er dermed blant de som bruker minst til jul. Landene som bruker mindre enn Norge er Finnland (12.3%), Tyskland (11.9%) samt Danmark og Nederland, som ligger nederst med 11.8% av månedslønnen satt av til julehandel. I motsetning oppgir Mexico et forbruk på 34% av inntekt, etterfulgt av Romania (31.9%), Spania (29.6%), og Brasil (28.2%).

Undersøkelsen viser at juleforbruket vil også bli høyt i New Zealand, Australia og Storbritannia med husholdninger som tildeler 22% - 23% av deres månedlige inntekt til julehandel. 

Myke pakker er årets vinner

17.5% av deltagerne i undersøkelsen har klær som den mest populære gaven å gi og å få. Leker og spill (13.7%), søtsaker (12%) og elektronikk (9.1%) er andre populære valg.

Også i Norge er klær en klar vinner. Over 21% av julegavene under norske juletrær vil bestå av klær. Kun 7.9% av julegavene vil bestå av elektronikk, mens det forventes at over 13% av gavene består av leker og spill.

Finland (17.5%) og Kroatia (23.9%) vil bruke en stor del av julebudsjettet sitt på søtsaker og delikatesser, mens deltagere fra Storbritannia, Sverige, Australia og Estland vil bruke 20% av julebudsjettet deres på leker og spill.

Netthandel

Tall for 2017 viser at trenden for netthandel i Norge er snudd. Nordmenn oppgir at 26.8% av julehandelen vil foregå på nett. Dette er en økning fra i fjor hvor netthandel utgjorde 22.32%. Likevel ligger Norge fortsatt bak naboland når det kommer til digital julehandel. Danmark oppgir en netthandel på 27% mens husholdninger i Sverige handler hele 31.2% på nett. Mest digitale er Tyskland med hele 45.4%, tett fulgt av Storbritannia og Nederland med henholdsvis 38.6% og 32.6%.

Nordmenn betaler med kort

I Norge og Sverige kommer 70% til å betale for julehandelen med kort. Mer enn 50% av undersøkelsens totale deltagere oppgir at de vil bruke kort fremfor kontanter i forbindelse med julehandelen. 

Mer enn 60% av alle deltagere vil bruke en mobilbank til deres daglige transaksjoner, mens mer enn 80% av deltagerne i Australia, New Zealand, Nederland, Sverige, Norge og Canada vil bruke en mobilbank i julen. 

Nøkkelord

Kontakter

Ms. Emmi Kyykkä
PR Manager Ferratum
+41 79 940 6315
Emmi.kyykka@ferratum.com

Ingrid Helsingen Warner
Leidar
+47 948 78 886
ingrid.h.warner@leidar.com

Bilder

Dokumenter

Lenker

Om Ferratum Group

Ferratum Group
Ferratum Group



http://www.ferratum.no

Om Ferratum Group Julebarometer 2017

Over 21,000 husholdninger deltok i undersøkelsen. Deltagerne er fra 18 – 61+ år. 58.8% av deltagerne er kvinner. Gjennomsnittlige månedlige inntekt for deltakende husholdninger er mellom 5,300 kroner - 44,000 kroner. Gjennomsnittlig antall innenfor husholdningen er 2.89 personer. I tillegg til demografiske faktorer, ble deltagerne spurt om deres disponible månedlige inntekt, hvor mye de brukte i julen, hvilke aktiviteter de kommer til å bruke penger på og om de kommer til å bruke Airbnb eller et hotell når de reiser i julen. Undersøkelsen brukte hvert enkelt lands respektive valuta. Svarene ble jevnet ut for å reflektere hvert enkelt lands generelle kjøpekraft. Alle deltakere er anonyme.

Om Ferratum Group

Ferratum Group er en leverandør av banktjenester og digitale forbrukslån til privatpersoner og små bedrifter, distribuert via mobil teknologi. Selskapet har utviklet seg rask siden oppstarten i 2005, og er i dag representert i 25 markeder i Europa, Afrika, Sør- og Nord-Amerika og Asia. Hovedkontoret ligger i Helsinki, Finland. 

Som en pioner innen finansiell teknologi, leder Ferratum an i den digitale bank revolusjonen. Ferratum Mobil Bank, lansert i 2016, er en innovativ plattform for mobile banktjenester, inklusive digitale betalingstjenester og overføringer i realtid. Tjenesten er tilgjengelig i fem europeiske markeder. Under ledelse av grunnleggeren, Jorma Jokela, har Ferratum ca. 1.8 millioner aktive og tidligere kunder som har fått utbetalt ett eller flere lån (per 30 september 2017).

Ferratum Group er notert på Prime Standard listen på Frankfurt Børsen under ticker kode «FRU». Gå til ferratumgroup.com for mer informasjon. 

Følg saker fra Ferratum Group

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Ferratum Group på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Ferratum Group

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom