Korthandel oktober 2016 - Moderat vekst i kortbruken

(Oslo, 10. november 2016) Kortbruken økte med 2,9 prosent sammenlignet med oktober i fjor viser tall fra Nets og BankAxept AS. I løpet av oktober ble betalingskortene benyttet 149,1 millioner ganger. Kortomsetningen var på 50,1 milliarder kroner denne måneden, noe som er vekst på 0,7 prosent.

— Noe av årsaken til den moderate veksten skyldes at det i oktober i år var en søndag mer og en fredag mindre, enn oktober i fjor. Tar man høyde for dette er veksten i kortbruken på nivå med gjennomsnittet i år, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

I oktober ble BankAxept-kortene benyttet 130,3 millioner ganger, noe som er 1,8 millioner mer enn samme måned i fjor. Totalt ble det handlet varer og tjenester med disse kortene for 40,6 milliarder kroner, noe som er omtrent det samme som i oktober i fjor.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:
Narve Hansen, markedsdirektør i BankAxept AS, tlf. 409 10 091, e-post: nh@bankaxept.no