Kortbruken når nye høyder

(Oslo 10. januar 2018) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for 627,7 milliarder kroner, 2,8 prosent mer enn året før. I løpet av 2017 ble kortene brukt 1,86 milliarder ganger, en økning på 4,5 prosent sammenlignet med 2016.

I desember ble det utført nesten 170,1 millioner kortkjøp, 1,4 prosent mer enn desember 2016. I årets siste måned ble det handlet varer og tjenester for 62,9 milliarder kroner med betalingskort, en økning på 1,6 prosent sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

– Isolert kan det se ut som om veksten i desember er lav sammenlignet med tidligere år, men det som utgjør mye av forskjellen skyldes at det i 2017 var færre handelsdager mellom jul og nyttår enn det som var tilfelle i 2016, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Fredag 22. desember ble det satt ny rekord i kortbruk, aldri før er kortene benyttet så flittig og for så store beløp. Bare i løpet av denne dagen ble betalingskortene benyttet til å handle for mer enn 3,9 milliarder kroner, og totalt ble det utført i overkant av 8,7 millioner kortkjøp.

Nye BankAxept rekorder
– Aldri før har nordmenn handlet så mye med bankkort som i 2017. Dette er første året BankAxept er benyttet mer enn 1,6 milliarder ganger, og også første gang det er handlet for over 500 milliarder i løpet av et år, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

Bankkort med BankAxept ble benyttet mer enn 1,6 milliarder ganger i 2017, noe som er 49,8 millioner ganger mer enn året før. Verdien av dette var nesten 505,5 milliarder kroner, mot 495,6 milliarder kroner året før.

I desember ble det utført omtrent 148,2 millioner kjøp med BankAxept-kortene og det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for mer enn 51,5 milliarder kroner.

– Det at såpass mange kjøp går som BankAxept-transaksjoner, tyder på at de fleste nordmenn foretrekker å betale med penger de har på konto, uttaler Riis Andersen.

Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS, tlf. 922 46 335, e-post: fra@bankaxept.no