Kortbruk hittil i desember

(Oslo, 18.12.2017) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at fra 1. til og med 16. desember i år er betalingskortene benyttet 96,1 millioner ganger, noe som er en vekst på 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen med kort har i perioden vært på nesten 34,7 milliarder kroner, en økning på 4,6 prosent.

– Fredag 15. desember er den dagen til nå i desember med flest kortkjøp og høyest kortomsetning. Denne dagen ble det gjennomført nesten 7,7 millioner kortkjøp med en omsetning på rett i overkant av 3 milliarder kroner, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Kvinner kjøper flest julegaver – menn bruker mer per gave
I den årlige julehandelsundersøkelsen til Nets fremkommer det at kvinnene forventer å kjøpe 14 julegaver, tilsvarende tall for menn er 9 gaver.

– Det fremkommer også at hver person i gjennomsnitt planlegger å kjøpe 12 gaver, som er samme antall som fra undersøkelsen i fjor, forteller Tjore.

I gjennomsnitt forventer nordmenn å bruke 5 564 kroner på julegaver, en økning på 26 kroner fra i fjor. Dette gir et gjennomsnitt per gave på 555 kroner.

Mennene opplyser at de planlegger å bruke 5 144 kroner på gaver, en økning på 44 kroner fra i fjor. Kvinnene forventer å bruke 5 994, som er 13 kroner mer enn i fjor.

– Ut fra undersøkelsen kan det tyde på at mennene kjøper færre men dyrere gaver enn kvinnene. Mennene forventer å bruke 676 kroner i gjennomsnitt, en økning på 37 kroner fra i fjor. Kvinner på sin side forventer å bruke 441 kroner i snitt per gave, noe som er 17 kroner mer enn i fjor, sier Tjore.

Julehandelsundersøkelsen fra Nets er gjennomført av Kantar TNS og består av ett landsrepresentativt utvalg.