Koronaviruset fører til ryddebølge på hjemmebane

Mange holder seg i nærheten av egen bolig, og de aller fleste må holde seg hjemme fra hytta denne påsken. Det har ført til en ryddebølge, utleie av avfallscontainere går som varmt hvetebrød om dagen. Ved gjenvinningsselskapet Ragn-Sells sine avfallsanlegg er det full fart med mye å gjøre.
Bente Åsen Sørum i Ragn-Sells forteller om mange bestillinger av container til påsken. Foto: Ragn-Sells

- Vi ser en betydelig økning av aktivitet på utleie av containere og innhenting av avfall hos private og borettslag. Folk har åpenbart bedre tid, og de fleste får jo heller ikke reist på hytta si som de pleier. Det er også tørt og fint vær mange steder i landet vårt, det er alltid positivt for aktivitetsnivået, forteller Bente Åsen Sørum CMO i Ragn-Sells AS.

Tar grep selv

Hun har selv benyttet muligheten til å leie seg en container for å rydde i sin egen bolig.

- Ja, når jeg ikke kan dra på hytta i Trysil, er dette en fin anledning til å sørge for at det jeg ikke bruker lenger, kan gå til resirkulering og bli til noe nytt, fortsetter Sørum.

Kø på de lokale gjenvinningsstasjonene

Enkelte gjenvinningsstasjoner hvor privatpersoner kan levere avfall er nå i ferd med å åpne etter å ha vært stengt en periode. Det har vært stor pågang ved mange gjenåpnede gjenvinningsstasjoner, med lange køer.

- Mange velger å ringe vårt kundesenter eller bestille container i nettbutikken, i stedet for å bevege seg ut til de lokale gjenvinningsstasjonene. Kundene forteller om lange køer på gjenåpnede gjenvinningsstasjoner. Da er det både tidsbesparende og enkelt å leie container. Mange ønsker også å ha container stående hos seg gjennom hele påsken, det er fleksibelt, sier Linda Kristiansen, Kundesentersjef i Ragn-Sells.

Ryddevettregler i Koronatider

Selskapet har laget noen ryddevettregler for privatpersoner, som kan hjelpe deg med forsvarlig rydding når du leier container i den spesielle tiden vi er inne i.

1. Nødvendig utstyr: Bestill leie av container og annet nødvendig utstyr.
  2. God planlegging: Planlegg godt og meld fra til gode hjelpere om hvor og når dugnaden finner sted.
  3. Del oppgavene: Se an terrenget, del oppgaver slik at folk ikke kommer for nær hverandre. Vi anbefaler minst 3 meter avstand til personer gode hjelpere som ikke hører til i din egen husstand.
  4. Kildesortering: Se opp for elektronisk avfall samt farlig avfall som maling, spraybokser, impregnert trevirke, kjemikalier og liknende. Dette må sorteres for seg selv. Sjekk hva som kan kastet i blandet avfall.
  5. Hygiene: Vær forberedt på skitne hender og klær, samt virus i all slags vær. Dropp finstasen og husk hansker samt nødvendig beskyttelse. Unngå å ta deg til ansiktet underveis, vask hender før og etter med vann og såpe.

Containerutleie går som varmt hvetebrød i disse dager, folk har bedre tid til rydding og oppussing. Foto: Ragn-Sells