Korona-preget NM i Moss

Kommende helg samles landets yngste seilere til norgesmesterskap i båtklassen Optimist. Mesterskapet i Moss vil foregå under et strengt smittevernsregime.
NM I OPTIMISTJOLLE: Til helgen konkurrerer landets yngste seilere om NM-tittel i Moss. (FOTO: Morten Jensen)

Opprinnelig skulle det kommende helg ha vært en storslått jubileumsfeiring i anledning av at Moss by fyller 300 år og at Norges Seilforbund har rundet sine første 50. Et stort norgesmesterskap for mange seilbåtklasser med flere hundre deltagere skulle ha inngått som en viktig del av byjubileet. Men slik er det ikke blitt.

Alle byens jubileumsaktiviteter er kansellert, og Moss Seilforening står igjen med å arrangere et NM i koronavirusets tegn for landets yngste seilere. Og i Moss er man ekstra varsomme. De første, lokale smitteoppblomstringene nå i sommer skjedde nettopp der.

Og å arrangere et norgesmesterskap under slike omstendigheter, byr på utfordringer – spesielt på land. Under seilasene er smittefaren minimal – deltagerne seiler i hver sin båt ute i frisk luft.

Soneinndeling og køordning

– På sjøen skal vi nok klare å arrangere gode seilaser. På land blir det annerledes enn hva seilerne er vant med, sier stevneleder Hans Bjørn Paulsrud i Moss Seilforening.

Når deltagerne kommer, vil de bli oppdelt i forskjellige såkalte kohorter - grupper – etter hvorfra i landet de kommer, og de vil bli anvist til spesielle soner hvor de må oppholde seg på Moss Seilforenings anlegg på Sølyst på Jeløya. Sonene vil få separate toaletter, men ingen vil få tilgang til dusj og garderober. De vil være stengt.

Ved utsetting og opptak av jollene vil det bli gjennomført en streng køordning.

– Dette har vi bedømt til å være den mest kritiske fasen med hensyn til smitterisiko, og vi kommer til å være strenge på at seilere, foreldre og trenere holder sin plass i køen og holder nødvendig avstand, sier Paulsrud.

Trenerne blir sentrale

Trenere og lagledere vil få en sentral rolle. All registrering og alle henvendelser mellom deltagere og stevneledelsen skal gå igjennom dem. Dette for å redusere trafikk og kontakt. Til og med premiene vil bli overlevert til trenerene. Det blir ingen premieutdeling

Det blir heller ingen sosiale sammenkomster.

– I et NM spiller jo det sosiale en sentral rolle med felles middager, grilling og så videre etter seilasene, men vi ser at vi ikke er i stand til å gjennomføre dette på en forsvarlig måte. Derfor vil det bli droppet, og fraværet av det sosiale blir nok  dessverre det store minuset ved årets NM.

– Men denne unntakstilstanden til tross, vi skal gjøre alt vi kan for at alle som kommer, skal få en så god og hyggelig seilopplevelse som mulig, sier stevneleder Hans Bjørn Paulsrud.

Til Moss kommer det 83 seilere fra 15 seilforeninger rundt om i landet. 35 seilere i alderen 13 til 15 år konkurrerer om NM-medaljene. De øvrige 47 seilerne mellom 11 og 12 år seiler i klassen U12 Coming Star.

Seilforeningene som er representert er:

• Arendals Seilforening (9 deltagere)
  • Asker Seilforening (2)
  • Bundefjorden Seilforening (6)
  • Bærum Seilforening (6)
  • Drøbaksund Seilforening (2)
  • Fredrikstad Seilforening (5)
  • Kongelig Norsk Seilforening (16)
  • Moss Seilforening (10)
  • Nesodden Seilforening (2)
  • Ran Seilforening (3)
  • Sandefjord Seilforening (4)