Korona-krisen har fått fart på shopping på nett

Mange har fått sansen for å handle fra sofakroken. For Aksdal i Muren gikk mye av korona-tiden med til å levere regntøy til bergensere som hadde handlet og klikket på «hjemlevering» i nettbutikken.

– Jeg har akkurat fått inn et parti med Blæst sine regnponchoer og må sende de ut til en haug med kunder på venteliste – kan jeg ringe deg opp igjen?

Hjemlevering av regntøy ble en hit

Det er høst, og bergensere trenger regntøy. Det merker Synnøve Aksdal, daglig leder og deleier i den tradisjonsrike familiebedriften Aksdal i Muren. De har nettopp gjort en kraftig oppussing av nettbutikken sin og lanserte nye aksdalimuren.no midt i korona-tiden i april.

– Da korona kom, begynte vi med hjemlevering av varer til folk som bor i Bergen og omegn. Det ble så populært at det har vi tenkt å fortsette med, sier Aksdal, som blant annet engasjerte store deler av familien til hjemkjøringen da det stod på som «verst».

30 prosent av handelen i Aksdal i Muren kommer fra nettbutikken, resten er fra butikken i Bergen sentrum.

Jan-Tore Smith, banksjef ved Sparebanken Vests kontor i Bergen sentrum, oppfordrer til å handle lokalt så langt det går.

– Selv om vår sterkeste kanal fremdeles er den fysiske butikken, er det viktig for oss å være synlig på nett. På denne måten når vi kunder i resten av landet også, sier regntøyeksperten.

– Kriser gjør at vi omstiller oss

Sparebanken Vest-kundenes kortbruk for august i år sammenlignet med august i fjor, viser at netthandeltrenden befester seg. Ser vi på kategoriene dagligvarer, klær og sko, interiør, elektronikk, sportsutstyr, byggevarer og apotekervarer, er den totale økningen i andel shopping på nett på 57 prosent.

– Omsetningen i netthandel har økt jevnt og trutt de siste årene, men korona-krisen har nok satt ekstra fart på trenden. Kriser har ofte den effekten – vi omstiller oss, og det i hurtig tempo, sier Jan-Tore Smith, banksjef ved Sparebanken Vests kontor i Bergen sentrum.

En varig forbrukertrend eller unntakstilstand?

Noen av kategoriene gjør kjempehopp – som for eksempel byggevarer og apotekvarer som øker med henholdsvis 113 og 117 prosent.

– Er dette bare som følge av korona-situasjonen eller tror du at denne trenden er permanent?

– Jeg tror ikke at all omsetning går tilbake til de fysiske butikkene når korona-situasjonen har roet seg. Flere og flere oppdager at det å handle på nett har sine fordeler. Noe av økningen skyldes at vi bruker mer penger på disse kategoriene nå enn vi gjorde i fjor – som for eksempel for byggevarer, men vi ser også at andelen netthandel stiger uavhengig av økt forbruk, sier Smith.

Se våre tre tips til trygg netthandel på spv.no

Disse kategoriene topper listen over andel netthandel

Pristtigning er også et element, forklarer han videre.

– Den norske kronen har blitt betydelig svakere det siste året. Dette fører til at varene som norske forhandlere importerer blir dyrere, og det kommer nok vestlendingene til å merke på lommeboken.

Noen varer er vi godt vant med å handle på nett. Når kjøpte du en konsertbillett i skranke sist for eksempel? Blant de varene der størsteparten av totalt pengeforbruk er på nett, er følgende:

• Fly: 96 prosent
  • Konserter: 93 prosent
  • Parfymeri: 57 prosent
  • Reise: 44 prosent
  • Elektronikk: 25 prosent

Aksdal i Muren er blant butikkene på Vestlandet som gir rabatt til kunder som betaler med Visa Gull fra Sparebanken Vest. Her er daglig leder, Synnøve Aksdal. Foto: Aksdal i Muren.

Selv om booking av hotell, fly og konserter topper netthandellisten, er pengeforbruket for disse kategoriene betraktelig lavere i august i år sammenlignet med i fjor. Vi brukte 68 prosent mindre penger på fly, 44 prosent mindre på hotell og 76 prosent mindre på konserter.

– Handle lokalt hvis du kan

Smith syns det er tungt å se hvordan reiselivsnæringen og kulturbransjen sliter akkurat nå. Å bevare levende lokale sentrum og opprettholde butikkmangfold, er en hjertesak for han.

– Jeg oppfordrer virkelig vestlendinger til å legge handelen til de lokale foretningene så langt de kan. Her handler det om å bevare arbeidsplasser og et godt lokalmiljø, sier han.

Synnøve Aksdal i regntøybutikken Aksdal i Muren hadde forventet rolige dager i butikken i Bergen sentrum i sommer. Slik gikk det ikke. Hun merker at mange av kundene ønsker å handle lokalt og at det gir en merverdi for dem.

– Vi har tredoblet omsetningen vår i sommer sammenlignet med i fjor. Det handler nok litt om været, men også det at mange ikke har kunnet reise og derfor ville bruke penger på noe som de hadde ønsket seg. Det er utrolig kjekt, sier hun.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Daglig leder Synnøve Aksdal forteller at Aksdal i Muren har brukt korona-tiden til å tenke nytt, blant annet ved å selv kjøre regntøy og gummistøvler hjem til kundene.Videokanal

Synnøve Aksdal, daglig leder og deleier i Aksdal i Muren.