Korona i Nepal: Sulter i hjel uten hjelp

Så langt er det meldt om fem smittede med covid-19 i Nepal. Myndighetene har satt i gang omfattende tiltak for å hindre videre spredning. Nå er det kun helt nødvendige samfunnsfunksjoner som holdes i gang. Det får store konsekvenser for den fattige befolkningen.
Lokalbefolkningen i Dang får opplæring i smittevern. Foto: Utviklingsfondet

Meldingen om den femte personen med bekreftet koronavirus kom nylig. Fire av fem bekreftede tilfeller bor i andre land og har tatt med seg smitten tilbake til Nepal. Nå forsøker myndighetene å spore opp alle passasjerene som har vært på samme fly som de fire. Det er ingen enkel oppgave i et land hvor mange bor i rurale områder med dårlig tilgang til telefon og internett. Av de totalt 458 passasjerene det er snakk om er hele 302 av de foreløpig ikke lokalisert.

Inngripende tiltak

Nå er det ikke tillat å forlate hjemmet for noe annet enn medisinske ærend eller for å handle mat. Politiet håndhever reglene strengt, melder våre kontakter i landet. De strenge tiltakene skal foreløpig vare fram til 7. april.

Etter nedstengingen av landet er det mange bønder som ikke lenger får solgt sine produkter – dette til tross for at myndighetene har sagt at transport av matvarer ikke skal møte noen hindringer. I byene er de fleste markedene nå stengt, og folk kjøper mye mindre av varer som ikke kan lagres over lengre tid. Situasjonen går aller hardest ut over de som ikke selv eier land, men som er nødt til å jobbe som dagarbeidere på andres gårder og nå står uten jobb og inntekt.

- Mange av dagarbeiderne kommer til å sulte i hjel dersom myndighetene fortsetter denne stengningen. Det må komme en plan for å skaffe mat til fattige familier, forteller Yogi Kaystha, Utviklingsfondets representant i Nepal.

Det meldes i dag om at regjeringen har annonsert at det skal komme hjelpepakker til de som er hardest rammet. Myndighetene er nå i gang med å lage lister over hvem som kvalifiserer for matvarehjelp, og har fra før satt ned prisen på basisvarer som ris, mel, olje og mer med ti prosent. Private selskaper bes ta del i dugnaden ved å sette ned prisene på tjenester som strøm, telekommunikasjon og husleie.

De strenge tiltakene som er innført, nå også i kombinasjon med omfattende hjelpetiltak, sier noe om hvor mye myndighetene frykter pandemien og hvilken effekt det vil kunne få for landet.

Oppfordrer til solidaritet på tvers av landegrenser

- Også i denne krisen vil de fattigste rammes hardest, sier Jan Thomas Odegard, leder for Utviklingsfondet.

- Det er positivt at norske myndigheter siste uke la til rette for at norske organisasjoner kan bidra mer i arbeidet mot koronakrisa i utviklingsland. Nå må det internasjonale samfunnet løse hvordan hjelpeorganisasjonene kan nå utsatte grupper uten å spre smitte og samtidig som hele samfunn stenges ned, fortsetter Odegard.

Korona-monitor direkte fra bakken

Covid-19, også kjent som koronaviruset, skaper store utfordringer for hele verden. Nå kommer stadig flere rapporter om spredning i utviklingsland. Det vi opplever nå i Norge, vil ha langt mer ødeleggende effekt i land som knapt har helsevesen. Utviklingsfondet har derfor lansert korona-monitor, en nettside med løpende oppdateringer fra Etiopia, Guatemala, Malawi, Mosambik, Nepal og Somalia. Her er ikke bare tall, men historier og bilder fra vanlige folk. Les mer her: www.utviklingsfondet.no/korona.

Lokalbefolkningen i Dang får opplæring i smittevern. Foto: Utviklingsfondet
Håndvask er et viktig smittevernstiltak også i rurale områder uten strøm og innlagt vann. Foto: Utviklingsfondet
Yogi Kaystha, Utviklingsfondets represenant i Nepal.

Utviklingsfondet bekjemper sult og fattigdom. Vi investerer i gode løsninger som gjør at flere kan få en bedre hverdag. Hvert år når vi ut til over en halv million mennesker i Afrika, Asia og Mellom-Amerika.