Korona: Europeiske følger UDs nye reiseråd - har enorm pågang

Europeiske Reiseforsikring dekker nå avbestillinger av reiser til hele verden frem til 14. april. På bakgrunn av en ekstrem pågang er det derfor viktig å få hjulpet de med akutt behov for bistand først.
Utenriksdepartementet oppdaterte i dag sitt reiseråd til å omfatte hele verden. Europeiske Reiseforsikring følger opp. (Foto: Europeiske)

Reisene må være bestilt før Utenriksdepartementets (UD) reiseråd ble utstedt 14. mars.

- Vi opplever en ekstrem pågang av henvendelser. Derfor er det viktig at vi får hjulpet de med akutt behov for bistand først, understreker Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

På bakgrunn av UDs offisielle reiseråd som ble lagt frem i dag, 14. mars, velger Europeiske Reiseforsikring å følge myndighetenes sterke anbefaling. Derfor dekkes nå reiser til hele verden frem til 14. april - uavhengig av avreisedato og hvorvidt det foreligger eldre reiseråd på landet. Innenlandsreiser dekkes ikke.

- Vi ønsker å gjøre dette så enkelt og oversiktlig som mulig for kundene våre. Derfor opererer vi nå med én dato uavhengig av reisemål og avreisetidspunkt. Men folk må først ta kontakt med flyselskap eller reisearrangøren sin for refusjon eller ombooking av billetter, før de kontakter oss, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring.

Ber om tålmodighet

- Vi opplever en pågang av henvendelser som er langt utenfor det normale. Vi får mellom fire og fem ganger så mange telefoner som på en vanlig dag. Derfor oppfordrer vi folk med reiser som ikke starter innen 26. mars om å vente med å kontakte oss, slik at vi får hjulpet folk med nært forestående reiser - eller som allerede er på reise, sier Handeland.

På Europeiske.no vil man til enhver tid finne oppdatert informasjon om situasjonen rundt koronautbruddet. Der kan man også melde inn sakene gjennom et digitalt skadeskjema.

- Det er viktig for oss å presisere at det er reisen som må være avbestilt innen reiserådet fra UD utløper, altså 14. april. Det betyr at folk kan avbestille reisen sin nå, for så å kontakte oss i Europeiske i etterkant. På denne måten kan vi få gitt bistand til de av kundene våre som trenger det mest, sier Handeland.

Dekker også kostnader til evakuering

Samtidig med UDs reiseråd, ba myndighetene også om at nordmenn som oppholder seg i utlandet skal komme hjem.

- Vi i Europeiske Reiseforsikring dekker kostnader til evakuering for kunder som ønsker å reise hjem tidligere enn planlagt. Men først må kundene kontakte flyselskapet eller reisearrangøren sin og sjekke muligheten for å booke om billetten sin, sier Handeland.

- Det er ekstremt mange som kontakter oss nå, så vi ber om forståelse for at vi må prioritere å hjelpe de som trenger akutt hjelp nå. Så kan en henvendelse vente, ber vi om at man er solidarisk og slipper til de som trenger det enda mer, sier Handeland.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring