Kontraktsignering - Innvendige arbeider nye Deichmanske hovedbibliotek

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har signert kontrakt med AF Gruppen på D004 – Innvendige arbeider til nye Deichmanske hovedbibliotek. Kontrakten har en samlet verdi på ca. 172 MNOK eks mva.

Nicolai Jansen fra AF Gruppen (TV) og Knut B. Øverdal fra Kultur- og idrettsbygg signerte mandag 15. august kontrakt D004, innvendige arbeider.

Entreprisen består av innvendige lettvegger i leca, gips og stål og overflatebehandling av vegger, mediestativ i stål, installasjonsgulv og gulvarbeider, himlingsarbeider, innvendige dører, lås- og beslag, gitterporter og rullegitter, ståltrapper og innvendige rekkverk, fast inventar, hjelpearbeider, samt diverse mindre bygningsmessige arbeider. Entreprisen omfatter arbeider i hele bygget, som har et bruttoareal på ca. 20.000 m2.

Selve byggearbeidene skal utføres i perioden april 2017, og ut september 2019.  I perioden frem til oppstart byggearbeider skal det gjennomføres en samhandlingsprosess i et samarbeid mellom byggherren, AF Gruppen og de tekniske entreprenørene.

• AF Gruppen har bred erfaring fra ulike kulturbygg og innredningsarbeidene på Deichmanske er et spennende prosjekt som passer godt med vår kompetanse. Vi ser frem til å samhandle med Kultur- og idrettsbygg og øvrige involverte aktører om det som blir et signalbygg i hovedstaden, sier konsernsjef i AF Gruppen, Morten Grongstad.
  • Prosjektdirektør for kulturbyggene i Bjørvika, Per Egil Steen, er godt fornøyd med å ha AF Gruppen med på laget, og mener at deres kompetanse vil være viktig både i kommende samhandlingsprosess og gjennomføring.

Grorud flerbrukshus blir Oslos grønneste byggeprosjekt8.9.2017 09:20Pressemelding

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF (KID) skjerper miljøkravene, og leter nå etter entreprenører som er klare for å ta enda et skritt i retning grønnere løsninger. I tillegg til konkrete krav om at byggingen av Grorud flerbrukshus skal foregå fossilfritt inne på anleggsplassen, stiller KID for første gang skjerpende miljøkrav i anbudet om at også transporten til og fra byggeplassen skal være elektrisk eller gå på biodiesel.