Kontrakter tildelt for NordLink-prosjektet

Kontrakter for produksjon og installasjon av høyspent likestrømskabel (HVDC) for NordLink-prosjektet er blitt tildelt Nexans Norway AS og ABB AB og kontrakt for strømretteranlegg er tildelt ABB AB. NordLink vil være den første direkte forbindelsen mellom det tyske og norske kraftmarkedet.

Den 10. februar 2015 foretok Statnett, TenneT og KfW endelig investeringsbeslutning for NordLink-prosjektet, den første mellomlandsforbindelsen mellom Tyskland og Norge. Anbudsprosessen for prosjektet er nå ferdigstilt og entreprenører som deltok i prosessen er informert om utfallet. Det er en 10 dager klagefrist på vedtaket.

Nexans  Norway AS er tildelt kontrakten for HVDC-kabelen i norsk sektor og dansk sektor.
ABB AB er tildelt kontrakten for HVDC-kabelen i tysk sektor.
ABB AB er tildelt kontrakten for strømretteranlegg  i Tyskland og Norge.
Hovedkontrakten for forsikring er tildelt Codan.

Forbindelsen består av 516 km sjøkabel, samt en 55 km likestrøms landkabel som vil bli installert i Tyskland.
- Vi ser frem til å starte byggeperioden sammen med entreprenørene som er valgt. Etter en grundig anbudsprosess, er vi nå overbevist om at vi har fått de beste entreprenørene til NordLink-prosjektet, sier konserndirektør Håkon Borgen i Statnett.

NordLink skal etter planen være ferdigstilt og settes i prøvedrift i 4. kvartal 2019, og etter prøveperioden vil kabelen settes i kommersiell drift i løpet av 2020. Prosjektet har en forventet investeringskostnad på 1,5 – 2 mrd. EUR.

NordLink-prosjektet vil realiseres av Statnett SF og DC Nordseekabel GmbH & Co. KG, hver med 50% eierandel. TenneT TSO og den tyske investeringsbanken KfW har begge andeler på 50% i DC Nordseekabel. DC Nordseekabel er ansvarlig for byggingen av den tyske delen av prosjektet, herunder tillatelser.

Likestrømsforbindelsen vil ha en kapasitet på 1.400 megawatt (MW), og vil bli installert mellom Tonstad i Sirdal og Wilster i Schleswig-Holstein.

Christer Gilje
Kommunikasjonssjef
Statnett SF
Mobil: +47 952 37 128
christer.gilje@statnett.no
www.statnett.no

Statnett har det nasjonale ansvaret for å utvikle og drifte sentralnettet, som transporterer strøm fra landsdel til landsdel og over landegrensene. Statnett har også ansvar for å balansere strømproduksjon og strømforbruk. I årene som kommer skal Statnett utvikle neste generasjon kraftsystem for å sikre folk trygg forsyning av strøm, bidra til verdiskaping og tilrettelegge for bedre klimaløsninger. Statnett eier 96 prosent sentralnettet. Statnett har over 1100 medarbeidere og hadde i 2013 en omsetning på 4,561 mrd. kroner.

Følg pressemeldinger fra Statnett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statnett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statnett

Statnett øker investeringene i nett og digitalisering21.3.2024 17:57:42 CET | Pressemelding

Statnetts investeringer i 2023 var på over seks milliarder kroner, og vil øke kraftig i årene som kommer, viser års- og bærekraftsrapporten som ble offentliggjort torsdag. – Statnett spiller en sentral rolle i Norges omstilling til et lavutslippssamfunn. Klima-, energi- og sikkerhetspolitikk trekker alle i retning av økt forbruk av elektrisitet. Vi skal bygge mer nett raskere, og er opptatt av å gjøre det på en effektiv og bærekraftig måte, sier Cathrine Lund Larsen, konserndirektør og CFO i Statnett.

Statnett får grønt lys til å starte arbeidet med ny kraftledning mellom Sørlandet og Østlandet15.3.2024 09:54:59 CET | Pressemelding

Statnett har fått grønt lys til å starte planleggingen av ny kraftledning fra Sørlandet til Grenlandsområdet. Det er ventet stor forbruksvekst på Østlandet, og mange bedrifter står i kø for å knytte seg til strømnettet. – Jeg er veldig glad for at vi nå har fått tillatelse til å gå i gang med et prosjekt som vil få stor betydning for det grønne skiftet i hele Sør-Norge, sier Gunnar G. Løvås, konserndirektør for kraftsystem og marked i Statnett.