Kontrakt signert for utarbeidelse av kommunedelplan

Nye Veier og en rådgivergruppe bestående av Asplan Viak og Rambøll har i dag signert kontrakt for utarbeidelse av kommunedelplan på strekningene E18 Dørdal-Tvedestrand og E18 Arendal-Grimstad.

- Kommunene og Nye Veier ønsker sammen å utvikle dette viktige veiprosjektet gjennom en fulldigital planprosess. Vi gleder oss først og fremst til å få ny vei. Selv om prosjektet kan by på utfordringer, skal vi i samarbeid finne løsninger, sier styreleder for det interkommunale plansamarbeidet Per Kristian Lunden, ordfører i Risør.

- Vi har gjennom å signere kontrakt med Asplan Viak og Rambøll fått et solid fagmiljø til å gjennomføre planprosessen. Asplan Viak og Rambøll har presentert gode og spennende løsninger for dette. Samhandling og informasjon er nøkkel til suksess for å realisere målene i prosjektet. Nå skal rådgivergruppen og Nye Veier sammen med kommunene gå i gang med et ambisiøst planprosjekt, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for plan og samfunnskontakt i Nye Veier.

- Arbeidet med kontrakten har skjedd etter Best Value Procurement-metoden. Den metoden har Nye Veier ikke tidligere benyttet til anskaffelse av rådgivere til planarbeid. For å lykkes med planprosessen er det viktig at kommunene, innbyggere, grunneiere og andre berørte holdes løpende orientert og får mulighet til å gi innspill til planprosessen. Vi skal ta i bruk og utvikle digitale metoder for kommunikasjon og saksbehandling, sier Solfrid Førland, prosjektleder og planansvarlig i Nye Veier for E18-strekningen Langangen-Grimstad.

Mer om prosjektet

De 7 kommunene på strekningen – Bamble, Kragerø, Gjerstad, Risør, Tvedestrand, Arendal og Grimstad - har inngått et felles interkommunalt plansamarbeid for planlegging av de resterende strekningene fra Dørdal til Tvedestrand og Arendal til Grimstad. Nye Veier har fått ansvaret for å tilrettelegge for denne planprosessen. I St.meld. 25 På rett vei – reformer i veisektoren fikk Nye Veier ansvaret for å gjennomføre overordnet planarbeid og avklare korridoralternativer for disse strekningene. Interkommunalt plansamarbeid er beskrevet i plan og bygningsloven, men det er ikke mange eksempler på slikt plansamarbeid i veibygging i Norge.

Prosjektet har tre viktige samfunnsmål:

1. Bidra til å nå de sektorpolitiske målene i Nasjonal Transportplan 2018-29
  2. Skape et sikkert transportsystem som fremmer verdiskaping i kommunene og utvikler hele regionen
  3. Utvikle et samfunnsøkonomisk lønnsomt transportsystem

Interkommunalt plansamarbeid er hjemlet i plan- og bygningsloven kapittel 9. Styret for det interkommunale plansamarbeidet ble konstituert 1.mars 2018. Dette styret er sentralt og skal være ledende i planprosessen. Planarbeidet ledes av et politisk oppnevnt styre som består av ordførere og varaordførere. Kommunedelplan med konsekvensutredning skal vedtas i den enkelte kommune i plansamarbeidet.