Leading Web Solutions

Kontaktløse betalinger blir mer vanlig

I løpet av 2017 ble det utført i underkant av en halv million kontaktløse betalinger i Norge. Ett år senere hadde tallet økt til over 8 millioner. Lite tyder på at utviklingen vil bremse i tiden fremover.

Dansk-norske Nets er en tilbyder av elektroniske betalingsløsninger i det nordiske markedet. Nylig presenterte konsernet en oversikt over nordmenns kortbruk i 2018.

• I løpet av 2018 ble det benyttet betalingskort hele 1,92 milliarder ganger i Norge.
  • Kontaktløse betalinger, der kunden verken drar kort eller taster koden, ble benyttet 40,7 millioner ganger.

Sammenligner man desember 2017 med samme måned i 2018, blir økningen i antallet kontaktløse betalinger tydelig:

• Desember 2017: Under en halv million transaksjoner.
  • Desember 2018: Mer enn 8 millioner transaksjoner.

Innen utgangen av 2019 skal alle kortterminaler akseptere at kundene vifter med kortet, telefonen eller smartklokken når de betaler for seg.

Vi ligger dog foreløpig langt etter naboene våre. I Danmark er allerede 60 prosent av alle betalinger kontaktløse.

Raskere

Den umiddelbare fordelen med betalingsmetoden er den reduserte tiden det tar å betale. Betalingsappen Vipps har regnet ut at kundene i snitt sparer 9 sekunder hver gang de betaler kontaktløst, noe som gir merkbare utslag ved kødannelse i butikker, arrangementer og lignende.

Betalinger er for øyeblikket begrenset opp til en viss beløpsstørrelse. For beløp under 200 kroner trenger man bare holde kortet foran terminalen for å betale. Over 200 kroner må man i tillegg taste en kode. Beløpsgrensen vil endres til 400 kroner i løpet av 2019.

En annen positiv side ved innføringen av kontaktløse betalinger er at antallet svindelsaker har gått ned. Man behøver ikke lenger å taste inn koder i alles øyesyn i tettpakkede barer, for eksempel. Antallet saker hvor noen misbruker ofrenes pinkoder er halvert i Danmark alene, etter at kontaktfri betaling ble innført.

Full fart fra 2019

Mot slutten av 2018 støttet omlag halvparten av alle norske kort kontaktfri betaling. Også butikker og andre forhandlere er ventet å følge etter.

De aller fleste terminalene som er i omløp i Norge støtter den nye betalingsformen. Det er ventet at kontaktfri betaling vil være tilgjengelig over alt innen utgangen av 2019, noe blant annet Visa jobber for.

Kodeløs betaling

Kontaktløs betaling innebærer, som navnet tilsier, at man slipper å sette inn kortet i terminalen eller å dra det for at magnetstripen skal avleses. Man trenger heller ikke å taste inn pinkoder så lenge man ikke handler for mer enn et visst beløp.

Det eneste som skal til, er å legge debit eller kredittkortene oppå eller inntil terminalen. Teknologien gjør det mulig for terminalen å lese av kortet og dermed akseptere betalingen.

Telefoner og smartklokker

Teknologien som gjør det mulig å betale kontaktløst med betalingskort kalles Near Field Communication (NFC). Også telefoner, nettbrett og smartklokker støtter denne løsningen.

Ifølge Nets er alle terminaler som aksepterer tæpping med betalingskort også klargjort for mobilbetaling. Det betyr at terminalene kan brukes med Apple Pay, for eksempel. Her er andre eksempler på betalingsløsninger som fungerer med NFC:

• Google Pay
  • Samsung Pay
  • Fitbit Pay
  • Garmin Pay

Det er fortsatt én brikke som ikke har falt på plass for at disse betalingsløsningene skal fungere. Brukernes banker må akseptere dem først. Så langt er det bare en håndfull banker som har åpnet for Apple Pay, for eksempel.

I Norge jobber Vipps med å lage en kontaktløs betalingsløsning for varehandel med mobile plattformer som skal konkurrere mot løsningene fra Google og Apple.

Om Leading Web Solutions

Leading Web Solutions
Hulda Garborgsvei 13
4020 Stavanger

968 10 523https://leadingwebsolutions.com

LWS publiserer saker relater til lån, økonomi, kredittkort og leiebil.

Følg pressemeldinger fra Leading Web Solutions

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Leading Web Solutions på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Leading Web Solutions