Konsernsjef-bytte i TINE

Hanne Refsholt takker av som konsernsjef i TINE med en femdobling av resultatet på 14 år. Ny konsernsjef fra 1. januar 2019 blir Gunnar Hovland, nåværende administrerende direktør i BN Bank.

– Jeg vil takke Hanne Refsholt for utvikling av TINE og solide resultater i perioden. Vi er også svært tilfreds med å få Gunnar Hovlands kompetanse og kommersielle erfaring for å styrke arbeidet med å gjøre TINE til forbrukernes og kundens førstevalg, sier styreleder Trond Reierstad.

Refsholt legger bak seg 14 år som konsernsjef og totalt 28 år i TINE når hun går av til nyttår.

-Refsholt ba styret finne sin etterfølger i fjor, noe som kom overraskende på styret. Hun har utviklet konsernet gjennom innovasjon, forretningsutvikling og betydelig effektivisering. TINE har økt driftsresultat på 276 millioner kroner i 2004 til 1537 millioner kroner i 2017. TINE og datterselskapenes innovasjon innen meieri, is og ferdigmåltider har skapt vekst totalt sett. Samtidig har TINE jevnt over gode resultater fra kunde – og omdømmeundersøkelser. Hanne Refsholt har maktet å kombinere godt samfunnsansvar med lønnsom drift, konstaterer Reierstad.

-Å lede TINE har vært et stort privilegium. Det er samspill med kunder, eiere, medarbeidere og samfunn. Samvirkets vilje til utvikling imponert meg og jeg vil takke for alle medarbeidere og eiere for at TINE står godt rustet i dag. Jeg vil fortsatt være tilgjengelig for TINE og bruke min kompetanse og erfaring på andre arenaer, sier Hanne Refsholt som har flere eksterne styreverv utenfor TINE allerede.

Styret deltok aktivt i utformingen av kravspesifikasjon for ny konsernsjef. Et ansettelsesutvalg bestående av Trond Reierstad, Marit Haugen, Nils Asle Dolmseth og Tor Arne Johansen har møtt kandidater. På bakgrunn av dette har styret valgt å ansette nåværende adm.dir i BN Bank, Gunnar Hovland, som ny konsernsjef i TINE. Solid kommersiell erfaring og resultater fra komplekse bransjer med sterkt kundefokus, høy gjennomføringskraft, erfaring fra endringsprosesser og i TINEs verdikjede var utslagsgivende for at styret valgte Hovland.

Hovland har blant annet jobbet i TINE i 12 år, blant annet som salgsdirektør.

-Gunnar Hovland vil bringe inn betydelig kommersiell erfaring fra ulike bransjer som vil løfte TINE. Hans store gjennomføringskraft, kundeorientering og kompetanse på endring vil forsterke arbeidet med å bli kundenes og forbrukernes foretrukne valg. TINE har mange muligheter fremover og med Hovland ved roret ser jeg svært optimistisk på fremtiden, sier Reierstad.

Etter han forlot TINE i 2008, har Hovland ledet selskaper innen kraft/finans og skapt gode kommersielle resultater som leder i bl.a. Trondheim Kraft, Fjordkraft og BN Bank. På grunn av seks måneders oppsigelsestid vil Hovland først overta som konsernsjef fra 1.1 2019.

-TINE er en av Norges sterkeste merkevarer med betydelig innovasjonskraft og offensive ambisjoner både nasjonalt og internasjonalt. Jeg gleder meg veldig til å lede selskapet i tett samarbeid med kompetente medarbeidere, kunder og forbrukere. TINE har over 500 merkevarer og et fantastisk grunnlag som jeg frem til å bygge videre på, sier Hovland.

Styreleder i BN Bank Finn Haugan, synes det er uheldig å miste topplederen, men forstår Hovlands valg.

-Under hans ledelse har BN Bank blitt en av vekstvinnerne i privatmarkedet og den digitale spydspissen i SpareBank 1-alliansen. Samtidig har Gunnar utviklet og omstrukturert bedriftsmarkedssatsingen i tråd med eiernes ønsker. Han har også vært en pådriver for digitalisering og robotisering - rett og slett gjort BN Bank enklere og mer attraktiv. Vi er veldig stolte over at Tine rekrutterer toppsjefen fra BN Bank, sier styreleder Haugan i BN Bank.

Fakta:

Gunnar Hovland (53):

• Startet i TINE i 1996 som org sjef. Var deretter Adm dir i TINE Biomarin før han var direktør for TINE Ingrediens og deretter konserndirektør i TINE med ansvar for salg, eksport og marin virksomhet frem til 2008.
  • Fra 2008 til 2011 var han adm dir i Trondheim Kraft. Etter fusjon med Fjordkraft var han også viseadm dir i Fjordkraft.
  • Fra 2011 har han vært adm dir i BN Bank.
  • Hovland har også bred erfaring fra styreverv i ulike bransjer
  • Gunnar Hovland er utdannet cand agric ved UMB, har MBA fra NHH, Executive Management Programme fra Insead og Artificial Intelligence: Implications on business Strategy fra MIT Management Sloan School
  • Hovland har ledet BN Bank siden 2011. og har gått fra å være en bank som hadde hovedfokus i bedriftsmarked og finansiering av næringseiendom, til å bli en av vekstvinnerne i privatmarkedet.
  • Banken har fått forbrukerrådsrosen fra Forbrukerrådet for å ha satt fart på konkurransen i boliglånsmarkedet og vært en av pionerene i digitalisering og robotisering i bank.
  • BN Bank var i 2015 først i landet til å ta i bruk roboter til å behandle og betale ut lån, og til å lansere mobilbetaling i butikk (mCASH).

Hanne Refsholt (58):

• Begynte på forsknings- og utviklingssenteret til TINE i 1988, og ble senere produktutviklingssjef. I perioden 1996-1998 var hun direktør i Kjøttbransjens Landsforbund,
  • Direktør for forsknings- og utviklingssenteret i 1998, internasjonal virksomhet og forretningsutvikling
  • Vise adm i TINE Gruppa fra 2001, visekonsernsjef 2002 og konsernsjef i 2005.
  • Refsholt er styreleder i Oslo Røde Kors og styremedlem i Norsk Landbrukssamvirke, Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) samt Arcus AS.
  • Hanne Refsholt er utdannet Cand. Agric ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB). Hun har en MBA fra Handelshøyskolen BI og masterstudier ved HEC, Paris og SAID, Oxford.

Kontakt TINE:

Konserndirektør Kommunikasjon og Bærekraft TINE, Lars Galtung, mob 98214812